Het geheim achter de TROS

De grootste familie van Nederland maakt graag televisieprogramma’s met Nederlandse muzikanten in de hoofdrol. De TROS hecht grote waarde aan Nederlandstalige muziek. Liefde voor Nederlandstalige muziek zit in hun DNA.

Bij de TROS vinden ze het belangrijk dat Nederlandstalige muzikanten aandacht krijgen. Daarom weten we dankzij de TROS precies wat er gebeurt als Nick en Simon op een dag besluiten bij hun moeders op bezoek te gaan. Op de koffie bij Jan Smit. Of als ze in een heldhaftige bui zijn: hun geluk te beproeven in Zuid-Afrika.

De TROS gaat waar Nick en Simon gaan. Was de TROS er niet geweest, dan waren Nick en Simon er eigenlijk ook niet geweest. Al met al kunnen we vaststellen dat de TROS goede zaken verricht als het gaat om Nederlandstalige muziek onder de aandacht te brengen. Inmiddels heeft de TROS weer een nieuwe variatie verzonnen op de Nederlandstalige muzikantensoap: het programma ‘De invasie’. ‘Wat gebeurt er als zes rappers terechtkomen in een traditioneel gesloten gemeenschap als bijvoorbeeld Staphorst? Een cultuurclash waarin de rappers zich onderdompelen in folkloristisch Nederland.’

Giethoorn
Vorige week waren de zes rappers in Giethoorn. Ze hebben de opdracht gekregen een rap te schrijven. We zien de rappers op een jacht in de haven liggen. De meeste hebben hun zonnebril op, of hun petje. Of beide. Ze hebben tattoos. Gouden tanden en juwelen. Toch zie je ook dat het Nederlandse rappers zijn. Er steekt weinig kwaad achter. Het zijn knuffelrappers.

Een van de rappers heeft de taak op zich genomen de tune te componeren. De rest hoeft er alleen nog maar op te rappen. Op het eind van het programma zullen de rappers het nummer samen met de bewoners van Giethoorn opvoeren. De bewoners van Giethoorn hebben voor de gelegenheid dan hun folkloristische kostuums aangetrokken. De cultuurclash zal compleet zijn. Maar de grootste familie van Nederland heeft deze twee culturen bij elkaar gebracht. Dankzij de Nederlandstalige muziek zullen zij verbroederen. Missie geslaagd.

Birds
De missie van Anouk slaagde afgelopen week voor de helft. Ze haalde de finale, maar eindigde uiteindelijk als 9e, de beste prestatie sinds jaren voor Nederland. Waar Nederland nog verbroederde in gemeenschappelijke haat jegens het koningslied, en John Ewbank in het bijzonder, verbroederde Nederland de afgelopen weken in gedeelde liefde voor Birds, en Anouk in het bijzonder.

‘Heel Nederland zat gisteren voor de televisie om mee te beleven hoe het Anouk verging tijdens de finale van het Eurovisie Songfestival vanuit Malmö, Zweden. Met ruim 4,8 miljoen kijkers en een marktaandeel van 65% heeft de finale van het Eurovisie Songfestival een absoluut kijkcijferrecord te pakken’ schrijft de TROS op haar website. HP schrok even van dit bericht. De TROS blijkt zo’n 12 miljoen Nederlanders niet als Nederlander te erkennen. ‘Heel Nederland’ bestaat enkel uit de groep songfestivalkijkers. Maar zo zal de TROS het in al haar enthousiasme hopelijk niet bedoeld hebben. Hoe dan ook: HP feliciteert de TROS graag met het succes. En verheugt zich op het volgende.