Waar kan ik de online NEE-NEE-sticker bestellen?

Wat kan ik doen tegen ongewenste reclame? Als je het de overheid vraagt is het allemaal niet zo ingewikkeld: plak een NEE-NEE-sticker op je brievenbus en dien zelfs een klacht in als je wensen niet gerespecteerd worden. Duidelijk. Maar wanneer gaat de overheid zich buigen over een online variant voor deze sticker?

Dagelijks wordt er zo´n twee miljard keer op ‘like’ gedrukt, aldus Dave Kerpen, de auteur van het book Likable Social Media. ‘Vind ik leuk’, zeg ik daarop als Facebook-liefhebber oprecht. Maar wat niet zo leuk vind: dat onder die likes alsmaar meer commercieel materiaal zit. Echt, hoe suf ik ze soms ook mag vinden: ik waardeer je obligate katten-, baby-, of vakantiefoto echt wel, op een bepaalde manier. Maar ik wil je ongeadresseerde reclame gewoon niet zien.

Krantenwijk
Vrienden van mij, vrijwel zonder uitzondering hoger opgeleide twintigers en dertigers met een baan, lijken sinds kort een soort krantenwijk te hebben. Vol overgave verspreiden ze reclamefolders van verschillende bedrijven. Ze krijgen daar niet voor betaald, ze maken hooguit kans een product van het bedrijf waar ze de reclame voor verspreiden te winnen. Klinkt dat vreemd? Mijn eigen vrienden liken, retweeten en delen vrijwillig advertenties van bedrijven.

Tuinmeubelterreur
Zo attendeert een vriendin me de laatste tijd graag op steigerhouten meubelen. Dat zijn tuinmeubelen die het allure van de gemiddelde wit plastic-buitenstoel overstijgen omdat ze gemaakt zijn van, jawel, hout dat gebruikt werd om steigers mee te maken. Om de haverklap post ze foto’s van het door haar zo vurig gewilde meubilair. Vrijwel iedere week doet ze wel een poging de tuinset te winnen door een advertentie van de producent met me te delen. Alleen: ik heb geen tuin en als ik er een had zou ik er nog liever beton in storten dan steigerhouten meubelen.

Andere vrienden voeren een zelfde soort campagne voor een gratis laptop, een wintersportvakantie of een dakkapel (echt waar!) en delen op die manier hun reclame ongevraagd met mij. Ik wil ook best een laptop winnen, maar als iemand me zou vragen om daarvoor bij al m’n vrienden een folder in de brievenbus te steken zou ik hem keihard uitlachen. Online werkt dat blijkbaar anders.

NEE-NEE – écht niet!
Online kan je bevriend zijn met een merk. Je kunt je afvragen of een vriend die geld aan je wil verdienen zo’n leuke vriend is. En of je je echte vrienden moet lastigvallen met de commerciële vriendschap. Mij in ieder geval bij voorkeur niet. Omdat ik nog geen online NEE-NEE-sticker kan bestellen rapporteer ik bij wijze van NEE-NEE-beleid alle reclame die je doorstuurt consequent als spam. Hoe graag ik je ook zie.