Anorexia-gate: Zalando krijgt wind van voren van eigen klanten

De marketingtechnieken van online schoenen- en kledingboer Zalando zijn al jaren onnavolgbaar. Probeerden de Duitsers eerst te scoren met een buslading bloterts (Loden Loeki 2011), later zochten ze de irritatiegrens op met niesend vrouwvolk (Loden Loeki 2012). Deze lente hoopt de verlieslijdende gigant te scoren met anorexia.

‘Wat ga je met jouw vakantiegeld doen?’ staat er in een Facebook-post van de webwinkel. Daarnaast een vel-over-been-meisje in een hoog opgetrokken oma-onderbroek met een te heet gewassen bloesje erin.

Volgers van de pagina reageren weinig subtiel. De comments variëren van “Wat ik met mijn vakantiegeld ga doen? Eten kopen voor dit model” tot “Gatver, eng mager zeg” en “Zalando, jullie moeten je schamen! Wat een vreselijk model! Zielig gewoon zooo dun” en “Walgelijk, hier gaat mijn vakantiegeld NIET heen.”

Ene Niki Chambille reageerde als volgt: “Wat is er mis met jullie Zalando? Alle gevoel voor realiteit verloren en meegesleept in de Gap-hype? Ga jullie eens heel diep schamen. En volgende reclame graag een model waar 12-jarige meisjes zichzelf geen anorexia van aanpraten.” Ze kreeg veel bijval.

De marketingjongens en -meisjes van Zalando verkneukelen zich ondertussen. Negatieve aandacht is óók aandacht, tenslotte.

Of zijn ze nu écht te ver gegaan?