De rest van je leven spam voor slechts 10 euro

Olivier van Spartoo mailt: ‘Pauline! De nieuwe collectie is binnen!’. Het is 6.45 uur in de ochtend. Gisteravond, net voordat ik ging slapen, kreeg ik ook al mail van Olivier van Spartoo. Dat de verzendkosten bij de volgende bestelling gratis zijn. De verzendkosten van Spartoo zijn altijd gratis, toch vond Olivier het nodig me dat even te sturen.

Als je niet beter zou weten zou je denken dat ik een innige band heb met Olivier van Spartoo. Of zelfs een affaire. Of tenminste dat Olivier stapelverliefd op me is: honderden mails stuurt hij me, op de meest uiteenlopende tijdstippen. Ze beginnen altijd persoonlijk, namelijk met: ‘Pauline!’. En ze gaan altijd over schoenen, en over korting.

Broertje van Zalando
Spartoo is een webshop, een soort broertje van Zalando, en ik bestelde er laatst een paar schoenen. ‘Pauline! Mode boordevol vitaminen’ schrijft Olivier van Spartoo me. Ik vraag me heel even af hoe mode vol met vitaminen eruit ziet, het lijkt me niet speciaal mooi, en gooi de mail in de prullenbak bij de honderden andere aanbiedingen die ik niet wil, niet nodig heb of niet mooi vindt maar wel dagelijks ontvang.

Weekday mailde me gisteren nog, dat de webshop 7 dagen per week open is. Gelukkig maar dat je me dat mailde, Katie van Weekday. Want stel je voor dat ik zou denken dat de webshop op zondag dicht was. Dan zou ik op zondag niet online kunnen shoppen. Dagelijks krijg ik mails van alle webwinkels waar ik ooit iets heb besteld, en van alle vliegtuigmaatschappijen waar ik ooit mee heb gevlogen. En van alle makelaars bij wie ik ooit naar huizen keek.
Zo nu en dan probeer ik me tevergeefs ergens af te melden. Tevergeefs, want die ‘ik wil deze mails niet meer ontvangen’-knoppen werken nooit. Ik krijg ook mails van bedrijven waar ik nooit iets heb gekocht, aan wie de webwinkels mijn mailadres hebben doorgegeven.

Tien euro korting als je je email geeft
’Tien euro korting als je je email geeft’, staat op de site van Zalando, een van de grootste webwinkels, ergens in de buurt van je winkelmandje. Natuurlijk ben je geneigd even snel je mailadres in te vullen, want tien euro scheelt toch. Houden we niet allemaal van koopjes en korting? Zou het niet leuk zijn als de inhoud van dat winkelmandje ineens 60 euro kost in plaats van 70?
Als je erover nadenkt staat er eigenlijk: ‘Voor slechts tien euro krijg je de rest van je leven spam!’

Het is een duur grapje, zo’n korting: moet je eens nagaan hoeveel honderden of duizenden mails je binnenkrijgt voor slechts tien euro. Die je allemaal in de prullenbak moet gooien. Hoeveel teleurstellingen als je het piepje van je telefoon hoort, denkt: leuk een mail! En het weer Olivier van Spartoo of Annie van Zalando blijkt te zijn in plaats van een vriendin of een spannende nieuwe klus.

Laat-me-met-rust knop
Liever maken ze de volgende knop op de website: ‘Voor slechts tien euro éxtra beloven we dat we je nooit meer zullen mailen, na deze bestelling. We weten dat je ons toch wel vindt, als je ons nodig hebt. En dat je zelf wel weet dat een ‘webshop’ nooit dicht is, en dat we de spullen verzenden naar je. Gratis. En snel. En dat je ook weet, dat wij geregeld een nieuwe collectie binnen krijgen. Want zo werken winkels nu eenmaal. Voor slechts tien euro extra laten we je voorgoed met rust. Echt. Vaarwel. Het ga je goed.’

Ik zou erop klikken.