Spring naar de content

De onweerstaanbare aantrekkingskracht van Taalvoutjes

Mark Rutte die ‘vindt ik’ schrijft in een brief aan scholieren, een vlezige ‘Meat en Great’ met Zanger Rinus en een wel heel bijzondere aanbieding bij de drogist: ‘Witte Neus. Poeder. €6,99.’ De razend populaire Facebookpagina Taalvoutjes plaatst dagelijks van dit soort taalflaters, tot groot plezier van meer dan 160.000 likers. Wat anderhalf jaar geleden begon als een grap begint uit te groeien tot een heus imperium. “We kunnen het zelf ook nog steeds niet geloven.”

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Nick Muller

Inger Hollebeek en Vellah Bogle uit Amsterdam zijn elke dag nog verbaasd over de populariteit van hun Facebookpagina. De oud-collega’s, ooit werkzaam bij hetzelfde reismagazine, stuurden elkaar bij wijze van grap op Facebook allerhande taalfouten die ze in krant en tijdschrift aantroffen. Vrienden lazen deze vermakelijke berichten en zeiden: maak voor al die fouten eens een aparte communitypagina, zodat iedereen mee kan genieten van de immer hilarische taalfouten. En zo geschiedde.

150 inzendingen per dag
Binnen een mum van tijd waren de eerste honderd likes binnen. De tweehonderd likes volgden kort daarna. En nu, nog geen anderhalf jaar na de oprichting van de pagina, genieten meer dan 160.000 landgenoten dagelijks van de onweerstaanbare posts. En het einde is nog lang niet in zicht. “We staan er zelf ook nog steeds van te kijken, want dit succes hadden we natuurlijk nooit verwacht. Zeker niet in een tijd als deze, waarin vaak wordt gesproken over de verloedering van onze taal,” zegt Inger Hollebeek.

In het begin speurden de dames zelf naar grammaticale fouten en verhaspelingen, tegenwoordig krijgen ze zo’n 150 inzendingen per dag. “Uit het hele land worden fouten ingestuurd. Ook fouten die in een Brabantse weekkrant of in het Dagblad van het Noorden staan, kranten die wij niet lezen.” Hoeveel tijd de dames kwijt zijn om uit de honderden inzendingen wekelijks nog geen twintig (!) fouten te selecteren willen ze niet zeggen. Maar dat ze er druk mee zijn staat vast. “Je moet niet vergeten dat we ook nog een vaste baan hebben. We doen dit in onze vrije uren. Het is puur liefdadigheidswerk.”

Imperium
Toch zijn de dames druk doende de Facebookpagina uit te breiden met een nieuwe website. Daarop zal onder meer merchandise worden aangeboden. Een boekje met de meest grappige taalfouten die zijn ingestuurd, bijvoorbeeld. Of lesmateriaal. Inger Hollebeek: “We horen van leraren dat ze onze foto’s gebruiken om de kinderen te onderwijzen. Dat bracht ons op het idee om in de toekomst lesmateriaal te gaan maken. Daarin niet enkel de saaie basisregels van onze taal, maar ook tig grappige voorbeelden van hoe het niet moet. Van fouten leer je immers.”

Over de wilde plannen willen de dames nog niet al teveel vertellen; niets is nog zeker. Een fijne opsteker is wel de app die twee weken geleden is gelanceerd en inmiddels al bijna negentigduizend keer is gedownload. En de vernieuwde website die over een maand online gaat, waarop alle foto’s zijn gerubriceerd en gecategoriseerd zodat de taalvoutjes makkelijk zijn terug te vinden. “De mogelijkheden voor uitbreiding zijn eindeloos en de fascinatie voor taal is tijdloos. We zien wel wat er van komt. We hopen er natuurlijk ooit van te kunnen leven, maar zoals het nu gaat zijn we al hartstikke tevreden.”

Like Taalvoutjes hier, of kijk hieronder naar een selectie van de meest grappige vondsten van afgelopen maand.

 

——
  Download deze gratis app om ons maandblad op uw tablet te lezen
  Volg HP/ De Tijd en Nick Muller
 
Volg HP/ De Tijd op Facebook