Vijf interessante tech-startups uit Afrika

Amerika, en dan met name het Californische Silicon Valley, is het Mekka van de tech-start-ups. Google, Apple, Twitter, WhatsApp, allemaal komen ze er vandaan. De invloed van Silicon Valley is enorm, maar toch vinden we ook steeds meer ontwikkeling in andere delen van de wereld.

Zo is er in ons eigen Amsterdam een aantal start-ups dat hoge ogen gooit, maar er zijn ook steeds meer (voormalige) derdewereldlanden die aan de weg timmeren als het gaat om nieuwe techniek. China, bekend om de namaakproducten, weet steeds betere technologie te creëren en India staat bekend om z’n goede en vooral goedkope programmeurs. Ook in Afrika gebeurt op technologie-vlak meer dan je denkt.

De tijd dat ze in Afrika alleen maar kralen-kettinkjes en gerecycled speelgoed maakten is voorbij. Een selecte van vijf interessante Afrikaanse start-ups:

Jumia
Jumia is de Afrikaanse Equivalent van Amazon en heeft winkels in Marokko, Egypte, Ivoorkust, Nigeria en Kenia. In maart heeft de Amerikaanse investeringsmaatschappij Summit Partners 20 miljoen euro in het bedrijf gestoken, zodat het zich ook in andere Afrikaanse landen kan vestigen.

Dropifi
Dropifi verbetert de contactmogelijkheid op websites. Door de vragen van gebruikers te verrijken met slimme data kan een klantenservice gerichter antwoord geven. Deze start-up uit Ghana was de eerste Afrikaanse start-up met een uitnodiging voor het ‘500 Start-ups Accelerator Program’, een initiatief afkomstig uit Silicon Valley waarbij jonge start-ups begeleiding krijgen en kans maken op 250.000 euro aan investering.

Mxit
Met ruim 50 miljoen gebruikers is Mxit Afrika’s grootste sociale netwerk. Gebruikers kunnen met elkaar chatten, foto’s versturen, en spelletjes spelen. Mxit heeft zelfs z’n eigen online valuta: de Moola.

Gloo.ng
Een doosje eieren en een zakje magnetronpopcorn. Deze en duizenden andere producten kun je gewoon online bestellen bij Gloo.ng. De producten worden nog dezelfde dag bij je thuis bezorgd. Momenteel levert Gloo.ng alleen nog in Lagos, maar deze Nigeriaanse stad is met ruim 8 miljoen inwoners (voorsteden niet meegerekend) de op een na grootste stad van heel Afrika.

Ushahidi
Ushahidi is Swahili voor ‘getuigenis’. Na de Keniaanse presidentsverkiezingen in 2008 werd Ushahidi gelanceerd om het geweld in Kenia op een interactieve kaart te presenteren. Burgers kunnen door middel van een sms meewerken aan het up to date houden van de kaart. Tegenwoordig wordt Ushahidi wereldwijd gebruikt. Na aardbevingen in Haïti en Chili werd zeer snel in kaart gebracht welke gebouwen waren ingestort. Een mooi voorbeeld van burgerparticipatie.