Vrijgrage huismus zoekt bonte specht: de wereld van de mini-advertentie

Volgens de overlevering schreef Ernest Hemingway ooit het kortste verhaal uit de wereldliteratuur. Het telt zes woorden en luidt als volgt: ‘For sale: baby shoes, never worn.’

Of Hemingway werkelijk de vader van deze zesling was, staat niet vast, maar het ultrakorte verhaaltje maakt in elk geval duidelijk dat een paar woorden een heel drama kunnen oproepen. Eenzelfde verschijnsel doet zich voor in mini-advertenties. Op pagina 38 van de Volkskrant was het afgelopen weekeinde weer prijs en ontvouwde zich een waaier aan wereldjes.

‘Haal het mooie uit mensen!’ riep de eerste adverteerder opgewekt. Dat kon ik leren door de post-HBO transformationele Coach-Trainer Opleiding te ondergaan. Als zo’n transformatiecoach ’s avonds thuiskomt, zal hem wel nooit worden gevraagd hoe zijn dag was. Een tweede opleidingscentrum prees zichzelf aan voor stadsboeren in spe. Het woord, nieuw voor mij, bracht twee milieus bijeen die onverenigbaar leken; een interessante contradictie. Een ander instituut ried me aan organizer te worden en rommelige huishoudens en bedrijven aan duidelijke structuren te helpen. Ik raakte op slag nieuwsgierig naar die chaoten.

Zingen aan de Loire
En anders kon ik leren zingen in de Franse Loirestreek of de Italiaanse Alpen, of me aansluiten bij een Amsterdams koor ‘met een lichte toets van wereldmuziek en gezelligheid’. Ook zou ik – ‘neem even tijd voor jezelf’ – op retraite kunnen gaan op een landgoed met pastorale begeleiding. Had ik wellicht zin om lid te worden van een woongroep in het Groene Hart? Voor gezamenlijkheid met wat meer privacy kon ik terecht in Hilversum, waar een Centraal Wonen-project ‘energieke buren’ zocht. Aanpoten daar in Hilversum.

Bij de Oproepen lichtte een gezinsdrama op. ‘Onschuldige, hardwerkende familie, 3 kinderen, dreigt slachtoffer te worden v. financiële crisis. Wie kan/wil ons helpen verplichte verkoop van ons huis te voorkomen?’ Te vrezen viel dat de oproep twee br.o.nr.bur.v.d.bl. zou opleveren: eentje van een sjamanistische zieneres die een oplossing met rook en rituelen suggereerde en eentje van een charlatan die rook naar fout geld en piramidespelen.

Huismus zoekt bonte specht
Toen kwamen de contactadvertenties. Een kleine huismus zocht een senior bonte specht of soortgenoot. Een leuke sl. vent, 50+, vrijgraag, wilde voor sl. vr. beetje lef, best een website bouwen – deal? Een relatiebureau bemiddelde voor gelovigen, een ander voor kunst- en cultuurliefhebbers, een derde voor homo- en biseksuele mannen op leeftijd. Ik zag eerste ontmoetingen voor me, schuchterheid en snoeverij, eenzaamheid en verlangen, lange levens met heel wat tegenslagen.

De mooiste annonce kwam van Society Partnerselectie. Dat bureau zocht een leuke, intelligente, warme, liefst bemiddelde man voor haar cliënte, die beschreven werd als: ‘Elegante, energieke vrouw met uitstraling. WO, 70+ (jeugdig voorkomen), NH. Heeft humor, maakt makkelijk sfeer en gezelligheid. Een feest om mee op stap te gaan naar concert, theater of voor een ongedwongen etentje.’

Ik zoek geen partner, maar ik zou ook dolgraag op een zonnige zaterdag op pagina 38 van een landelijk dagblad beschreven willen worden als elegant, energiek, humoristisch, voorzien van uitstraling, en zijnde een feest om mee op stap te gaan. Maar ik vrees dat er vooralsnog niet meer in zit dan: Journ., alg. ontw., br. bel., licht melanch., zkt. trouwe lezer (m/v).