Selexyz de Slegte kan zich wel Polare noemen maar dat lost niks op

Gisteren werd Selexyz de Slegte met een zogenaamde big bang Polare. Ik zou ‘m niet bedacht hebben. 

Aan de andere kant, als een naam eenmaal 50 jaar aan de gevel hangt vraagt niemand zich meer af waar hij vandaan komt. Ik heb mijn twijfels of die 50 jaar er gaan komen.

In het algemeen doen winkels in winkelstraten het al beroerd. Maar binnen het segment boeken en tijdschriften is een ware kaalslag aan de gang, de kans is groot dat het aantal verkooppunten de komende vijf jaar nog eens halveert. Als je dan in de touwen kan hangen en vernieuwt, dan kun je na zo’n crisis versneld groeien want de concurrentie is aanmerkelijk kleiner.

Selexyz ging vorig jaar failliet. De huidige eigenaren kochten het vanuit het faillissement waarbij heel veel leveranciers, aandeelhouders en financiers geld verloren en heel veel personeelsleden hun baan. Ze waren al eigenaar van De Slegte en dat was niet omdat De Slegte zo fantastisch draaide, zo weet ik uit eigen waarneming van dichtbij. De idee ontstond om beide formules samen te voegen, vaak zaten ze op loopafstand van elkaar op heel dure zogenaamde A1-locaties in de binnenstad. Samenvoeging zou ook al direct kostenvoordelen opleveren.

Als je iets koopt weet je één ding zeker: het is nu van jou. Koop je een probleem, dan is dat nu jouw probleem. ProCures, de investeringsmaatschappij die de nieuwe eigenaar is heeft nu twee problemen in huis: Selexyz en de Slegte. Behalve de nieuwe naam en website is er dan deze week nog niet veel gebeurd. De opening van een nieuwe flagship store – daar wordt dan in een klap en voor iedereen duidelijk hoe het voortaan moet – is uitgesteld tot na de zomer. Intussen wordt de problematiek van de boekhandel in het algemeen niet kleiner. In mijn eigen woonplaats zie ik, net als voor het faillissement, Selexyz en de Slegte nog altijd in aparte vestigingen op dure plekken in de binnenstad. In de vestiging van Selexyz zie ik nog steeds, net als voor het faillissement, grote witte plekken in de schappen. Daar zouden boeken moeten staan maar vanwege – in elk geval destijds – betalingsproblemen met leverancier het Centraal Boekhuis stonden de boeken er niet of mondjesmaat.

De directie van Selexyz kondigde vorig jaar met veel bombarie aan via de Amsterdamse beurs Alternext een lening te zullen plaatsen in de vorm van een nieuwe MKB-obligatie met een omvang van 15 miljoen. Daarmee zouden de problemen met traditionele bankiers worden opgelost die ook na het faillissement voortduurden. Maar ook dat is nog niet gebeurd. Ze wil wel maar ook de financiële markten zitten op slot, een eerdere vergelijkbare lening van een ander bedrijf mislukte.

Als belegger – je kunt overigens niet beleggen in Selexyz/Slegte – zou mijn gutfeeling zeggen dat er achter dat bombardement van PR-praatjes nog niet veel concreets schuilgaat, eerder veel onheilspellends. Over 2012 werden volgens de directie zwarte cijfers gedraaid maar dat is niet verwonderlijk als je de spullen in dat zelfde jaar voor een appel en een ei hebt gekocht. Vaak zit de winst alleen al in de herwaardering van de (boek)voorraden. 2013 kan en moet het jaar van de waarheid worden en dat red je niet met een nieuwe naam, een nieuw merk dat – zoals dat heet – nog geladen moet worden.

Begrijp me goed: ik hoop oprecht dat ze het redden want het is in mijn woonplaats mijn boekhandel, ik koop er zeer frequent en kom er zeker een keer per week. En elke keer maak ik me meer zorgen.