Spring naar de content

De impact van de iPhone op de economie

Afgelopen weekend was het precies 6 jaar geleden dat de eerste Apple iPhone over de toonbank ging.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Menno van Bohemen

Nu lijkt dit een nietszeggend feitje, leuk voor de echte Apple-geek. Maar met de introductie van deze vernieuwende smartphone werd niet alleen de mobiele telefoniemarkt totaal op z’n kop gezet, de lancering had ook grote impact op de economie. Sommige bedrijven groeiden als kool, andere legden (bijna) het loodje. Enkele voorbeelden.

Waar Apple z’n geld voor 2007 nog verdiende met de verkoop van mac-computers en iPods, is nu de iPhone verreweg het meest winstgevende product van Apple. Bovendien krijgt Apple 30% van elke app die er verkocht wordt.

Concurrentie
Concurrenten van Apple zullen iets anders tegen het succes van de ‘nieuwe standaard’ aankijken. Motorola werd na jaren van verlies uiteindelijk opgesplitst en deels verkocht aan Google en ook Nokia en Blackberry hebben betere tijden gekend.

Samsung daarentegen spint garen bij de opkomst van de smartphone. De Koreanen verkopen een model met vergelijkbare specificaties en mogelijkheden en zijn in enkele jaren uitgegroeid tot Apple’s grootste concurrent op het gebied van mobiele telefonie.

Apps
De visie van Apple op het mobiele besturingssysteem heeft een compleet nieuwe markt gecreëerd. Het standaard besturingssysteem is vrij kaal. De invulling hiervan wordt gegeven door de apps. Het maken van een app is zo eenvoudig, dat zo’n beetje iedere scholier een app kan maken.

Grote merken als Whatsapp, Twitter en Instagram maar ook Facebook en Google hebben grote stappen gemaakt sinds we onze mobiele telefoon op een andere manier gebruiken. Alleen al in Apple’s Appstore zijn sinds 2007 40 miljard apps gedownload. Van alle opbrengsten vangt Apple 30%. Kassa!

Dankzij het massale gebruik van apps als Whatsapp, lopen telecommaatschappijen bovendien veel sms-inkomsten mis. De keerzijde van het versturen van minder smsjes, is dat er steeds grotere data-abonnementen nodig zijn. Telecommaatschappijen moeten hun inkomsten vanaf nu dus halen uit het faciliteren van betere en snellere netwerken voor mobiel internet.

Sociaal
Naast het economische aspect, is er natuurlijk ook op sociaal vlak enorm veel veranderd. Je kunt nauwelijks nog een kroeg binnenstappen waar niemand met z’n mobiele telefoon zit te spelen. Al hebben ze daar inmiddels ook al wat op gevonden.