Hoe de Weekbladpers u zelfs tijdens de vakantie nog wil oplichten

Bij de Weekbladpers Groep (WPG) hebben ze de klok wel horen luiden, maar waar de klepel hangt? Niemand schijnt het daar te weten.

Het uitgeefbedrijf wil ons sinds deze maand twintig (oude) bestsellers aanbieden als e-book. Onder het mom van het ‘vakantielezen’ zijn ze nu ‘afgeprijsd’ naar de lieve som van €7,99 per stuk. Het doet sterk denken aan de voortdurende ‘Sale’ in kledingzaken waarbij eerst de vorige prijs fictief wordt verhoogd en in de uitverkoop weer wordt verlaagd. Er schijnen mensen te zijn die daarin geloven.

Bij de Weekbladpers zijn gerenommeerde uitgeverijen als De Bezige Bij en Querido aangesloten dus het ligt voor de hand dat er daar nogal wat aardige boeken in het afgelopen jaar zijn verschenen. Zo is er bijvoorbeeld het nieuwe boek van Tommy Wierenga en de biografie van tv-ster en voormalig voetballer René van der Gijp. Boeken die inderdaad in de bestsellerlijsten hebben gestaan maar nu over hun hoogtepunt heen zijn. Best goede boeken, dure boeken ook van rond de twintig euro. Vóór de digitale revolutie bracht je dan als uitgeverij een goedkope paperbackherdruk uit van, inderdaad, een euro of acht. Je had tenslotte kosten voor druk, transport en de winkelmarges.

De bestseller wordt door de uitgever nog even uitgemolken
Bij het in omloop brengen van een e-book heb je die kosten natuurlijk niet. De tekst, zelfs de opmaak van het boek, is al digitaal beschikbaar. De redactie is al gedaan. Je hoeft alleen maar het bestandje om te vormen naar Epub: een fluitje van een cent. Dan is 7,99 euro per boek (uitverkocht is het nooit) snel verdiend. Conclusie: de Nederlandse uitgevers zijn niet innovatief bezig met nieuwe manieren van lezen, maar gebruiken het e-book alleen maar als een manier om een boek nog even extra uit te melken. Op deze plek is al eerder vastgesteld dat de intuïtieve prijs die een koper wenst te betalen voor een e-book rond de vier euro ligt.

Wie even verder kijkt op de sites van de bij de Weekbladpers aangesloten uitgeverijen kan ook constateren dat het voorlopig helemaal niks wordt met het digitale boek in dit land. Volgens WPG zijn de zomermaanden ‘traditioneel’ een belangrijke verkoopperiode voor e-books. Traditie? De meeste uitgeverijen snappen van de werkelijkheid te weinig om zelfs maar aan een traditie te denken. WPG heeft een app (ja, heus) voor nieuwe boeken maar die is alleen beschikbaar voor Apple-apparaten. En dat is gek, want het grootste deel van de consumenten werkt gewoon met Android.

Bij Querido treffen wij op de website een lijst aan van e-readers waarvoor de boeken geschikt zouden zijn. Het is ze daar volledig ontgaan dat je tegenwoordig, dankzij internationale afspraken, op alle apparaten alle boeken kan lezen. Hopeloos, een andere conclusie is er niet.