Experiment: dommer door discriminatie

Iedereen discrimineert wel eens, bewust of onbewust. Het gaat makkelijker dan je denkt, maar heeft ook meer impact dan je zou denken. Dat wordt bewezen met het experiment van Jane Elliott, in de jaren 60 gehouden met een basisschoolklasje.

De dag na de moord op Martin Luther King vroeg één van haar leerlingen waarom hij was doodgeschoten. Ze wilde de leerlingen uitleggen wat discriminatie was en wat voor effect dit heeft op mensen. Ze verdeelde de kinderen in twee groepen: kinderen met blauwe ogen en kinderen met bruine ogen. Die dag waren de blauwogigen ‘meerderwaardig’ en kregen zij extra privileges, zoals een langere pauze, twee keer mogen opscheppen tijdens de lunch. De kinderen met bruine ogen moesten achter in de klas zitten en werden dom genoemd. De superieure groep begon zich beter te voelen en arroganter te gedragen.

Opvallend is dat de ‘minderwaardige’ groep slechter ging presteren. De juf zei dat ze dom waren, en vervolgens werden ze ook dommer. Toen de volgende dag de rollen werden omgedraaid gaf dit hetzelfde resultaat: de kinderen met blauwe ogen presteerden juist slechter. Later is dit experiment ook gefilmd en zie hier het resultaat: