McDonalds bevestigt: McDonalds-loon is hongerloon

‘Welkom bij pr voor beginners, les één: In sommige gevallen geldt ‘spreken is zilver, zwijgen is goud’ wel degelijk.’ Het is de harde les die fastfoodgigant McDonalds leert naar aanleiding van een ongetwijfeld goed bedoelde, maar vooral domme actie om Amerikaanse medewerkers te laten zien hoe ze van het McDonalds-loon rond kunnen komen.

Al maanden staken medewerkers in Amerika voor een beter uurloon. Het gemiddelde uurloon voor medewerkers bij McDonalds in het thuisland is ongeveer 7,25 dollar (omgerekend 5,55 euro) per uur. Dat komt neer op een kleine 800 euro (1051 dollar) per maand als je elke week 36 uur burgers gaat keren. Nauwelijks Niet genoeg om rond te komen, en dus gingen medewerkers van McDonalds in New York in april in staking.

Huishoudboekje klopt van geen kant
Bij wijze van reactie wilde McDonalds samen met creditcardboer Visa laten zien hoe je toch kunt rondkomen als McDonalds-medewerker. Want zo erg is het toch niet, rekende McDonalds voor in een huishoudboekje voor zijn personeel. Maar de fastfoodketen gaat daarbij wel uit van een inkomen uit twee baantjes. Oftewel, de Mac erkent zelf ook: een McDonalds-loon is een hongerloon.

Ook de verdeling van de uitgaven levert enkel kritiek op. Volgens Bloomberg is de 20 dollar die uit wordt getrokken voor een ziektekostenverzekering ‘onrealistisch laag’. Verder rekent het restaurantconcern 150 dollar per maand voor uitgaven aan de auto. Wie wel eens tankt weet dat dat (zelfs in de VS) schier onmogelijk is. Ook opvallend: een Spaanstalige medewerker houdt meer over dan een Engelstalige volgens de berekening van McDonalds. In de Engelse versie van de huisrekening betaalt men elke maand 50 dollar voor de verwarming, terwijl in de Spaanstalige versie slechts 30 dollar wordt gerekend.

Er is hoop
Naast het feit dat McDonalds met het huishoudboekje haar eigen graf lijkt te graven en dus misschien overstag gaat wegens ‘damage control’, is er nog meer hoop voor de stakende patatbakkers. Protesteren tegen McDonalds heeft namelijk effect. Althans, als je Jamie Oliver heet. Nadat de Britse kok had laten zien dat de burgers bij de Amerikaanse restaurants van het fastfoodketen niets meer zijn dan gepimpt hondenvoer, kondigde McDonalds onlangs aan het recept te gaan veranderen. De fastfoodketen houdt echter vol dat dit besluit niets heeft te maken met de campagne van de invloedrijke tv-kok.