Apple: bijna $7 miljard winst in een kwartaal

Dinsdagavond na beurs (Amerikaanse tijd) kwam Apple met de cijfers over het 2e kwartaal. Met een winst van 6,9 miljard op een omzet van ruim 35 miljard waren de cijfers minder goed dan het vergelijkbare kwartaal in 2012.

Maar flink beter dan de prognoses van analisten. Trouwe lezers weten dat ik een absolute Apple-adept ben, ongeveer sinds het eind van de jaren ’70 van de vorige eeuw. De afgelopen dertig jaar heb ik dan ook nogal wat moodswings rond het merk meegemaakt en ook het laatste halfjaar zou je aan de hand van de berichtgeving zomaar kunnen denken dat het bedrijf op sterven na dood is. Met zo’n 7 miljard winst in een zogenaamd zwak kwartaal moet ik dan toch wel lachen.

Nog steeds worden er meer iPhones verkocht dan een kwartaal eerder, de verkoop van iPads kromp. Dat laatste kan gezien het marketinggeweld van Samsung nauwelijks een verrassing zijn.

Wat mij in de houding van de anti-Appleclub ook verbaast is dat er nauwelijks aandacht is voor de zeer dominante positie van Apple – eerder groeiend dan aangetast – als het gaat wie er wat verdient in de mobiele markt. Er zijn heel veel aanbieders van mobiele apparaten maar, op Apple en Samsung na, lopen ze helemaal leeg op hun pogingen nog een positie te verwerven. Elk verkocht toestel levert verlies op.

Maar niet voor Apple. In de media stapelen de berichten over Samsung, die in aantallen Apple overtreft, zich op. En inderdaad, Apple had, bijvoorbeeld in 2012, een marktaandeel van ‘slechts’ ruim 8 procent als het om verkochten mobiele apparaten gaat. Maar met die 8 procent werd wel ruim 70 procent winst binnen gehaald van álle winst die er in die markt werd gerealiseerd. Ook zijn Apple-gebruikers verantwoordelijk voor het leeuwendeel van het dataverkeer met mobiele apparaten, ze zijn aanzienlijk actiever in de aankoop van Apps en goederen op het web. Ondanks de ook bij Apple aanzienlijke aantallen bedient het bedrijf nog altijd overwegend de bovenkant van de markt.

Ik hoop dat Apple zich niet laat verleiden tot de productie en verkoop van veel goedkopere producten, de rol van nichespeler, met af en toe uitschieters naar de massamarkt, is een stuk lucratiever. Want een brutowinstmarge van ruim 35 procent en een netto winstmarge van bijna 20 procent – na belastingen – daar komt geen enkele concurrent zelfs maar in de buurt.