KPN maakt het duidelijk: één provider is geen provider

U heeft de afgelopen anderhalve week mijn berichten op onregelmatige tijdstippen aangetroffen. Ik ben op vakantie, reizende door (Zuid-)Europa. En ik ben overwegend klant van KPN. 

Ik kan u verzekeren dat er geen hotel wordt geboekt zonder de zekerheid dat ik daar wifi aantref. Want werken en vakantie lopen bij mij nogal door elkaar. Dat wil nog niet zeggen dat je er ook een werkbare situatie hebt. Het gebodene loopt uiteen van een simpel met een wachtwoord te bereiken netwerk tot een per apparaat uitgegeven login en wachtwoord.

In mijn geval, werkende met een MacbookAir, iPhone en iPad betekende die laatste situatie dat ik maar liefst zes verschillende, vaak zeer ingewikkeld opgezette, gegevens moest bijhouden om goed online te kunnen zijn. En ook was het in sommige hotels eerder een digitaal karrenspoor, er viel gewoonweg niet te werken.

Maar uiteraard was ik ook vaak onderweg en dan heb je geen andere keuze dan tegen extreme tarieven te roamen. Door schade en schande wijs geworden ga ik al lang niet meer uit van de betrouwbaarheid van een provider. En dus heb ik op mijn iPhone een KPN-abonnement en op mijn iPad een abonnement van Vodafone. In mijn thuiskantoor werk ik met zowel KPN als Ziggo.

Ik ben al jaren van het zogenaamde nieuwe werken maar de providers kunnen het daarbij passende niveau nog niet aan. Vandaar: thuis en onderweg tenminste twee providers, in totaal heb ik er drie.

De afgelopen periode sloeg niettemin het noodlot toe, juist op reizende dagen was ik in Frankrijk toen de KPN-storing uitbrak. Hoewel ik op mijn iPad zoals gezegd een data-abonnement van Vodafone heb, bleef ik toch dagen geïsoleerd en was ik telefonisch niet bereikbaar door mijn KPN-abonnement op de iPhone. Overigens had ik ook een dag ervoor in Spanje, in de buurt van Barcelona, geen service.

Intussen maakt Neelie Kroes zich druk over verlaging van de tarieven in heel Europa. Maar ik denk dat ze daarnaast aan de gang moet met de eis van goed en snel werkende netwerken en een passend model van sancties als de kwaliteit waarvoor je betaalt niet wordt gehaald. Want in de huidige situatie is één provider geen provider.