Lance Armstrong en Marco Pantani in de bocht

Armstrong-Pantani

Zonder titel, 13 juli 2000. Chris de Bode:
‘Het was op de Mont Ventoux, de Ronde van Frankrijk. Lance Armstrong stond eerste; Marco Pantani was zijn belager. Armstrong draaide zich om en vroeg Pantani hem met verder met rust te laten als hij de Italiaan de rit zou laten winnen. Dat hij na de etappe ook aan de pers vertelde dat hij de rit aan Pantani had gelaten, was het begin van de controverse tussen die twee. Het ging om eer, en trots. Het werd het verhaal van de Tour.

Ik was er als hulpje van een fotograaf van Nieuwe Revu, C. Barton van Vlijmen, die door familieomstandigheden terug naar Nederland moest. Hij raadde het me af zijn werk over te nemen omdat ik net kwam kijken. Maar bij Revu waren ze blij dat ik het, na lang twijfelen, toch wilde doen. Ik had nooit eerder een serieuze wielerfoto gemaakt. Opeens zelfstandig in de Tour, auto gehuurd, stickers erop geplakt – alles wat ik in de afgelopen dagen had geleerd, heb ik toegepast. Een bocht ver op de berg gezocht waar zich, dacht ik, al een kopgroep zou hebben gevormd, waar je overzicht hebt en geen last van de zon, en waar het maanlandschap een mooi decor vormde.

Er stond een camper met een Italiaanse mevrouw, die ik heb gevraagd of ik op het dak mocht liggen. Dat mocht gelukkig. Zo kon er op het beslissende moment geen motorfiets voor de lens schuiven. In bergetappes heb je vaak maar één kans om een goeie foto te maken, want als de renners voorbij zijn, kom je er niet meer langs. Ik kon mijn geluk niet op toen ze samen de bocht om kwamen, en won de derde prijs in de categorie singles bij World Press Photo. Het was de enige en eerste foto die ik had ingestuurd.’

In de serie ‘Achter de Camera’ interviewen Carel Helder en Bram van Dijk fotografen over het verhaal achter hun foto. Deze serie verscheen ook op torpedomagazine.nl.