Spring naar de content

Waarom wil alcoholbranche ineens ‘onzinnige zuipprogramma’s’ stoppen?

Na jarenlang dankbaar te hebben toegekeken hoe de deelnemers van Oh oh Cherso voordeden hoe de omzet het best gestimuleerd kan worden, trekt de alcoholbranche nu haar handen van het nieuwe jongerenprogramma ‘Het Wilde Oosten’ af. Samen met de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) roepen ze op tot een stop van de zogeheten ‘zuipprogramma’s’. Want het propageren van alcoholgebruik, dat kan natuurlijk niet (meer).

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door De Redactie

Onder andere grote biermerken als Heineken en het oosterse Grolsch vinden dat RTL haar verantwoordelijkheid moet nemen en moet stoppen met wat zij noemen ‘onzinnige zuipprogramma’s’. RTL behoort volgens STIVA voorzitter De Wolff ook tot de samenleving en moet daarom ‘invulling geven aan een maatschappelijke verantwoordelijkheid rond het thema ‘alcohol en jongeren’’.

Drie jaar geleden maakte Nederland kennis met de cast van Oh oh Cherso en sindsdien zijn de Barbies, Sterretjes en Jokertjes niet meer van de beeldbuis weg te denken. Nieuwe seizoenen, spin-offs met trouwerijen en baby’s volgden. Wat daar vooral uit bleek: de Hagenezen lusten wel ‘een bakkie’ en lieten zien dat het met alcohol op erg gezellig is en dat wie niet drinkt (zoals Jokertje in aanloop naar zijn bruiloft) maar ongezellig is. Exact wat alcoholfabrikanten ons voorschotelen in reclames.

En natuurlijk drinken de Hageneze jongeren net als hun Achterhoekse evenknieën te veel, maar waarom is dat nu opeens een probleem? Al tientallen jaren geven ex-verslaafden voorlichting op middelbare scholen en worden we opgeroepen ‘met mate’ te drinken. Wordt dat nobele werk tenietgedaan door programma’s als Oh oh Cherso, zoals de kritiek luidt? Of brengt RTL in beeld wat zich – alle voorlichting ten spijt – toch wel afspeelt onder jongeren bij wie de hormonen door het lijf gieren op 16-jarige (vanaf januari: 18-jarige) leeftijd? En zijn de alcoholfabrikanten misschien bang dat die leeftijdsgrens nog verder omhoog gaat als dergelijke programma’s worden uitgezonden, met omzetdalingen tot gevolg?

Vragen waar we in ‘Het Wilde Oosten’ waarschijnlijk geen antwoord op krijgen. Maar daar kijken we niet ook niet voor.