Na de boeken zijn nu de kranten aan de beurt

Het is eigenlijk heel vreemd dat er zo verbaasd wordt gereageerd op de aankoop van The Washington Post door de oprichter van Amazon, Jeff Bezos.

De krant past namelijk precies in de bedrijfsstrategie van Amazon: het aanbieden van geschreven tekst door middel van online verkoop, tegen lagere prijzen dan de concurrentie. Met de krant gaat het dezelfde kant op als met het boek: die kopen we digitaal bij Amazon, Kobo of Bol.com

Nauwelijks verschil tussen een boek en een krant
Die hele Washington Post, met zijn roemrijk Watergate-verleden, heeft nog maar 450.000 betalende abonnee’s. Dat is een aantal waar ze bij Amazon alleen maar minzaam om zullen glimlachen. Dat bedrijf heeft honderden miljoenen klanten over de hele wereld. En dat deel van de mensheid kan straks voor een prikkie (denk aan een paar dubbeltjes) zijn eigen Amazon-krant kopen. Want die kant gaat het natuurlijk op. Wat Bezos heeft gekocht is natuurlijk niet de infrastructuur van The Washington Post of zijn verspreidingskanalen, maar een grote en ervaren nieuwsredactie en een goede naam om een begin te maken met een nieuwe tak van sport.

Want zo heel groot zijn de verschillen niet tussen een krant en een boek, behalve dan dat een krant dagelijks verschijnt. Ik denk dat de zaterdageditie van menig serieus dagblad meer tekst bevat dan een gemiddeld boek. De manier van publiceren was gedurende enkele eeuwen iets anders, maar dat verschil is dankzij de digitalisering zo goed als weggevaagd. Met andere woorden: als je toch al gewend was aan het via WiFi kopen van een boek, waarom zou je dan ook niet af en toe een krant kopen?

Gratis abonnement op de Volkskrant
Dan hebben we het nog niet eens over de talloze mengvormen van journalistiek en boeken die denkbaar zijn: nu al publiceren diverse dagbladen, op kleine schaal, series reportages en artikelen als e-boek. Alleen al uit de archieven van The Washington Post kan Amazon vele honderden boeken samenstellen die, gezien de lage prijzen, gretig aftrek zullen vinden onder de Kindle-bezitters van deze wereld. Amazon heeft nu dus niet alleen de grootste online-krantenkring ter wereld, maar ook de (inhoudelijk) beste krant. Een mooiere combinatie is niet denkbaar.

Deze ontwikkeling werpt meteen ook een heel ander licht op het betaalmodel dat radeloze uitgevers van kranten, ook in dit land, trachten in te voeren. Niet de inhoud van de krant moet centraal staan of de digitale opmaak, maar de vraag of en hoe je potentiele afnemers binnenhaalt. Nog deze week ben ik benaderd door een verkoper van de Volkskrant die mij een (gratis) proefabonnement op de digitale editie wilde aanbieden. Dat schiet natuurlijk niet op. De Volkskrant kan beter eens gaan praten met bijvoorbeeld Bol.com met de vraag of die de krant en zijn nevenproducten in het assortiment wil opnemen. Zodat je net als nu de krant los kunt kopen bij de Albert Heijn, de eigenaar van Bol.com.