FHM stopt ermee. Jan Heemskerk: ‘Dit is raar, vervelend…’

MET UPDATE – Er werd al over gespeculeerd, maar wij kunnen bevestigen dat het echt waar is: mannenblad FHM stopt ermee. Sterker: het laatste nummer blijkt al twee maanden in de winkel te liggen. Jan Heemskerk, grondlegger van de Nederlandstalige editie en het afgelopen jaar creatief directeur, verloor ook zijn baan. “Langzamerhand kom je steeds meer in een waar-slaat-dit-nog-op-situatie terecht.”

Succes met Yolanthe (2009).
Succes met Yolanthe (2009).

Jan, waar ging het mis?
“Ik zit al dertig jaar in deze wereld, dus het is niet echt een verrassing dat print terugloopt. En bij mannen nog sneller. De ontlezing op papier neemt in moordend tempo toe. De vrouw zit nog graag met een boekje op schoot – geurkaarsje erbij – maar de man communiceert anders. Die is bezig met zijn smartphone, met gadgets… En als het niet werkt, dan stoppen we ermee. Dat gaat nogal rigoureus bij deze organisatie.”

Had Free Media Group geen licentie bij de internationale FHM?
“Ik ben geen bedrijfskundige, maar als ’t niet gaat, gaat ’t niet meer. Internationaal is FHM al teruggegaan van 31 naar 19 edities.”

Klassieker: hockeyster Fatima Moreira de Melo verruilt stick voor slang (2005).
Klassieker: hockeyster Fatima Moreira de Melo verruilt stick voor slang (2005).

Was het een verrassing voor de redactie?
“Ik schrok wel een beetje van de resolute manier waarop het gebeurde. Bleek dat we afstevenden op een even groot tekort als het jaar ervoor. Dan kun je nog zoveel producties uitsmeren en herlanceringen doen, maar op een gegeven moment ben je door je opties heen. Tijdens het maken van het zomernummer werd gezegd: dit is de laatste, we gaan alle langetermijnafspraken annuleren. Dat is raar. Vervelend. Voor mij voelt het ook gek omdat ik dertien jaar geleden begonnen ben met FHM in Nederland.”

Daarna vierden jullie nog vrolijk een Buurmeisje van het Jaar-feest
“Tuurlijk! We stoppen met die stapels papier elke maand, maar behouden wel wat lekker is aan ’t merk FHM. Online zijn we een groeimedium. We zijn druk bezig met een 2.0-oplossing: een strikt digitale FHM waar we binnenkort glanzend en glimmend mee hopen uit te pakken. De Free Media Group ziet er wel brood in. En we hebben natuurlijk ook een mooie site, met 50.000 Facebook-vrienden en 1,5 miljoen unieke bezoekers per maand. Creatief is het ook heel leuk.”

Even over jouw situatie. Ben je nu ontslagen?
“Mijn contract – dat op 1 juli afliep – is niet verlengd. Dat geldt ook voor hoofdredacteur Sander Kersten en nog een redacteur.”

Wat nu?
“Ik presenteer wekelijks Echte Jannen op Radio 1 en heb nog wat columns en zo, maar ik doe ook nog dingen voor FHM. Uit loyaliteit probeer ik het proces te begeleiden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we per 1 september digitaal doorgaan. En daar kan ik misschien ook een rol in spelen.”

Heb je er iets van geleerd?
“Het afgelopen jaar was wel een eye opener. We hebben jarenlang heel erg in het vak gezeten. Zijn blijven hangen in steeds een mooi boekje van 116 pagina’s uitbrengen. Maar het moest voor minder en minder. Langzamerhand kom je steeds meer in een waar-slaat-dit-nog-op-situatie terecht. Ergens zijn we met papieren tijdschriften door de ondergrens van het verantwoord ondernemen heen gezakt.”

UPDATE, 12.16 uur – Towel Media Group heeft vanmorgen bekend gemaakt dat het er jaarlijks nog zeker drie papieren FHM-specials zullen verschijnen, zoals het Buurmeisje van het Jaar en de FHM500. Jan Heemskerk krijgt daarin geen rol, zo laat hij weten.