Tour de France: fotografengeluk

Col d’Aspin, juli 2008. Marthein Smit:
‘Het was op deze plek, bij het maken van deze foto, dat ik misschien wel voor het eerst doorkreeg wat dat is, fotograferen. Die zomer reed ik in mijn bestelauto alle etappe’s van de Tour na met 24 uur vertraging op de koers. Na het maken van de plannen en het schrapen van geld eindelijk onderweg. Heel eenvoudig het A.S.O.-routeboek volgen en stoppen als de locatie interessant genoeg leek. Statief opstellen, film laden, camera monteren, instellen, sluiter spannen, licht meten, opname en klaar. Locatie op polaroid noteren en eventueel aantekening in schriftje. Voort ging het, op naar de volgende verrassing. De finishlijn van de vorige dag betekende ook het einde van mijn werkdag. Slaapplaats zoeken, tentje opzetten, eten maken, beetje lezen en hop, de slaapzak in.

Onderweg luisterde ik natuurlijk naar het radioverslag van de actuele etappe. De stilte die ik een dag later steeds aantrof was oorverdovend. Het Franse land is leeg! Het ritme van het rijden, fotograferen en het zichtbaar vorderen van het project was van een eenvoud waarnaar ik steeds terugverlang. Ik voelde me, vrij van afleiding, één met mijn project. Alle beslissingen die ik nam, van welke aard dan ook, pakten goed uit. Fotografengeluk. In Parijs, op de Champs Élysees, eindigde onvermijdelijk ook mijn ronde.

In de serie ‘Achter de Camera’ interviewen Carel Helder en Bram van Dijk fotografen over het verhaal achter hun foto. Deze serie verscheen ook op torpedomagazine.nl.