Voldoet u aan het profiel van de ‘toerist van het nieuwe millennium’?

U bent sociaal, open en u houdt van andere mensen. Dit is het profiel van een huizenruiler. 

U houdt van reizen. Niet van ieder jaar dezelfde camping vlakbij dezelfde Spaanse badplaats, maar u houdt van avontuur. Van nieuwe plekken ontdekken, nieuwe landen, nieuwe steden. En niet te vergeten: nieuwe mensen. U bent vooral cultureel geïnteresseerd: u bezoekt tijdens vakanties liever kunst en natuur dan pretparken.

Avontuurlijk
Het hoeft niet altijd perfect te zijn op reis. Slechte ervaringen horen immers ook bij avontuur.
U kiest liever voor interessante, authentieke ervaringen dan voor alles ‘zo goedkoop mogelijk doen’. In een ander land dompelt u zich onder in de cultuur van het land, in plaats van dat u als een buitenstaander alleen de toeristische hoogtepunten aandoet.

Sociaal geëngageerd
U bent hoogopgeleid. Daarnaast is de kans groot dat u werkt in hulpverlening of vrijwilligerswerk doet naast uw baan: u wilt graag een bijdrage leveren aan de gemeenschap, of u zorgt voor kinderen, voor het behoud van cultuur of natuur.

Reizen doet u met uw partner of met uw gezin, 50% kans dat u kinderen heeft. Jullie doen bewust boodschappen en kiezen niet zelden voor de biologische of fair trade versie in de supermarkt. Koken kunt u goed en doet u graag zelf, het liefst met verse producten, ook op vakantie.

Duurzame toekomst
U heeft een groot vertrouwen in de medemens: de meeste mensen zijn te vertrouwen. Uw huis is trendy ingericht met een mix van nieuwe en oude spullen, of dingen die u kocht op uw reizen.
U gelooft dat het tijd is voor een nieuw soort economie, waarin niet meer alles om geld gaat. U bent al bekend met begrippen als repaircafé en buy nothing new-maand. U heeft ook nog niet zo lang geleden gehoord over het uitruilen van diensten, en u dacht toen: waarom niet. Een bewuste consument, of beter gezegd prosument: u biedt spullen aan, u leent en u ruilt. U koopt op Marktplaats en verkoopt oude spullen via hetzelfde Marktplaats of op de rommelmarkt.
Door over te schakelen op consumptiemodellen die gemeenschappelijkheid benadrukken zoals huizenruil, kunnen we overschakelen op een duurzamere toekomst.

U bent de toerist van het nieuwe millennium.
En u biedt uw huis aan via airbnb.nl, homeexchange.com of de Nederlandse versie daarvan huizenruil.com. Tot nu toe heeft u alleen maar positieve ervaringen met de ruil of verhuur gehad.

 

Een gedeelte van dit stukje is gebaseerd op een onlangs gepubliceerd onderzoek van de Universiteit van Bergamo genaamd My House is Yours.