NRC jat nieuwe slogan van Human

Het zal u niet zijn ontgaan: de NRC is geheel vernieuwd. Ander lettertype, andere vormgeving en een nieuwe slogan: Durf te denken. Maar hé, waar kennen we deze leus ook alweer van?

Hoofdredacteur Peter Vandermeersch schreef vorige week vol trots over ‘zijn’ vernieuwde krant. Wat er allemaal is veranderd is niet bijster interessant, maar mocht u het na willen lezen dan kan dat hier. Hij besluit zijn commentaar met: “De redactie gaat vol vertrouwen verder op deze weg in de overtuiging dat meer dan ooit behoefte is aan goede journalistiek. (…) Dat vatten we samen in de nieuwe slogan: NRC. Durf te denken. Ik nodig u, beste lezer, uit om dat samen met ons te doen.”

Durf te denken. Dat kwam ze bij Human (voorheen de Humanistische Omroep) wel heel erg bekend voor. De publieke omroep bezigt dit motto namelijk al zes jaar. En dat niet alleen: de serie tv-colleges (aanstaande woensdag begint de derde serie) is ook genoemd naar de kreet die sinds vorige week ook door krant wordt gebruikt. En wat te denken van deze Facebookpagina, waarop de omroep zijn likers dagelijks een ‘filosofische injectie’ geeft? Ook dezelfde naam.

Jezelf profileren met een gestolen leus: erg handig is het niet. Human is eveneens verbaasd over de keuze van Vandermeersch en zijn consorten en maakte onderstaande video. Want, zo sneert de omroep: Durf hebben ze bij NRC wel. Maar hoe zit het met de denkkracht?