Albert Heijn tegen Lidl: meestal verliezen we van de Duitsers

Albert Heijn is een prijzenoorlog begonnen tegen Lidl. Nederland – Duitsland zou je dus kunnen zeggen en dat voorspelt niet veel goeds.

Bovendien, de prijs van 1.000 artikelen wordt verlaagd. Een beetje AH heeft tienduizenden artikelen, kijkt u hier zelf maar. ‘Duizend’ klinkt wel veel maar in een AH van gemiddelde omvang hebben we het dan over een paar procent van alle artikelen in het assortiment.

Maar ook: Albert Heijn verlaagt vooral de prijzen van de merkartikelen terwijl het concern zelf het accent legt op het eigen huismerk. Als u bij AH koopt en tegelijk prijsbewust bent, dan kocht u allang het eigen merk en schiet u met deze prijzenslag niets op.

De reden waarom Albert Heijn de prijzen van de merkartikelen verlaagt is nogal merkwaardig: Lidl heeft die merkartikelen niet. Ik ben geen retailer maar mij lijkt AH’s aanpak geloofwaardiger als-ie keihard vergelijkbaar is. Maar daar kijken ze in Zaandam wel voor uit. Terwijl AH gezien zijn huismerkenstrategie zelf steeds minder gelooft in de merkartikelen van Unilever en Proctor & Gamble, denkt ze deze strijd te winnen door verlaging van juist de prijzen van die merkartikelen.

Albert Heijn wil de prijsperceptie van de Nederlandse consument beïnvloeden, wij vinden AH duur, te duur. Wie er, zoals ik, af en toe boodschappen doet, maar vooral ook regelmatig bij andere ketens, weet dat het niet de perceptie is maar de werkelijkheid die maakt dat we denken dat AH duur is. Het is gewoon zo.

De Aldi’s, Lidl’s en Jumbo’s van deze wereld: zeker in tijden van crisis met een al maar afnemende koopkracht doen ze de consument een beter aanbod. Lokaal, ik woon in Leiden, koop ik overwegend bij een Hoogvliet. Stukken goedkoper dan AH.

Als er straks al winnaars zijn van de nieuwe ‘oorlog’, dan zal het AH niet zijn. Ik verwacht zeker dat er juichende tussentijdse rapportages zullen zijn over gestegen marktaandelen. Maar het zal AH’s financiële resultaten niet ten goede komen en ik schrijf hier als belegger. Ik ben al een tijdje Short in AH, daar zal ik geen doekjes om winden. Ik denk dat het aandeel eerder zal dalen dan stijgen en dat de prijzenslag m’n aanpak zal belonen.

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, ASML, DSM, Heineken, KPN, Philips, Shell en Unilever en is Short in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn. Volg Dr Doom op Twitter.
———

Download de gratis app van Tablisto om ons maandblad op uw tablet te lezen
Volg HP/ De Tijd op Twitter

Meer leuke content? Like ons op Facebook