Kraanwater is 1000x goedkoper dan flessenwater

“Een gevecht tussen David en Goliath.” Zo omschrijven Tetsuro Miyazaki (35) en Tom Niekamp (39) de strijd die zij met hun bedrijf WeTapWater aanbinden tegen de bronwatermultinationals. De ondernemers zijn van mening dat kraanwater niet de status heeft die het eigenlijk verdient.

De Nederlandse wegwerpcultuur was de oud-studievrienden al jaren een doorn in het oog. Na het zien van een documentaire waarin de milieugevolgen van plastic waterflessen onder de loep worden genomen, besloten ze in 2010 WeTapWater op te richten. Aanvankelijk hadden de Amsterdammers het doel om consumenten te informeren over de ecologische, sociale en politieke gevolgen van verpakt drinkwater. Toen de activiteiten steeds meer tijd in beslag namen, besloten zij kraanwater als merk te lanceren, mede om hun tijdsinvesteringen terug te verdienen middels commerciële activiteiten. Met KRNWTR brengen ze modieuze roestvrijstalen drinkflessen, glazen karaffen, beugelflessen en drinkglazen aan de man. Voor wie het bedrijf nog actiever wil promoten, zijn er T-shirts beschikbaar. Horecazaken en bedrijven kunnen voordelige pakketten aanschaffen. Al deze inspanningen hebben ertoe geleid dat KRNWTR in 2012 tijdens het Nationaal Sustainability Congres werd verkozen tot tweede meest duurzame merk van 2012, achter de biologische supermarktketen Ekoplaza.

Imagoprobleem
“We merkten dat er een imagoprobleem was voor water. Het wordt vaak niet gezien als een volwaardig product,” zegt Miyazaki. De ondernemers wijzen erop dat kraanwater in Nederland aan meer eisen moet voldoen dan bronwater. “Kraanwater moet op 42 punten aan wettelijke eisen voldoen, tegenover 17 voor bronwater,” aldus Niekamp. Bovendien is kraanwater volgens de website van het bedrijf tot duizendmaal goedkoper en komt er bij de productie 300 keer minder CO2 vrij dan bij flessenwater. Niekamp meent dat bronwaterproducenten er dankzij enorme campagnes en lobbybudgetten in zijn geslaagd om consumenten te overtuigen dat hun product gezonder en puurder is dan kraanwater. “Dat is onzin. Vrijwel in heel Europa is het kraanwater prima te drinken,” stelt Miyazaki. “In Zuid-Europese landen verwarren Nederlanders vaak smaak met veiligheid, omdat ze chloor proeven. Maar als je een fles vult en even zonder dop laat staan, dan trekt het chloor uit het water en is de smaak die we niet gewend zijn eraf.”

Alle producten van KRNWTR dragen duidelijk het logo van het bedrijf. “Het is een sociaal merk. We willen dat mensen, die in onze ogen de juiste keuze maken, bewust aan elkaar laten zien dat zij voor kraanwater kiezen,” legt Miyazaki uit. Hij wijst erop dat wanneer consumenten flesjes van bekende bronwaterproducenten zoals Spa en Evian hervullen met kraanwater zij onbewust reclame blijven maken voor de multinationals die milieuschade aanrichten.

Aanvankelijk begon het duo een Facebookpagina, waarop 10.000 ‘fans’ werden gezocht om kraanwater op de horecakaart te krijgen (inmiddels bijna 20.000 leden). Later groeide dit initiatief uit tot een volwaardig bedrijf dat diverse producten verkocht. Desalniettemin wordt de Facebookpagina nog uitgebreid gebruikt voor de promotie van nieuwe producten, verwijzingen naar wetenschappelijke onderzoeken naar kraan- of bronwater, recepten en recensies van restaurants met betrekking tot het al dan niet serveren van kraanwater. Die recensies komen van de KRNWTR-app. Deze app, die via crowdsourcing werd gefinancierd en op Wereldwaterdag werd gelanceerd, geeft consumenten de gelegenheid om restaurants te beoordelen op de beschikbaarheid van kraanwater. Gebruikers geven een groen glas wanneer de horecagelegenheid kraanwater gratis of tegen een redelijk prijs biedt. Een oranje glas staat voor wel gekregen, maar pas na veel moeite of tegen een forse prijs. Bij een rood glas werd er geen kraanwater verstrekt.

Gratis kraanwater niet opleggen aan horeca
Toch zagen de ondernemers vorig jaar geen brood in het plan van GroenLinks om de horeca te verplichten gratis kraanwater aan te bieden. “Ik vind niet dat je als politieke partij moet opleggen dat een ondernemer per se gratis moet schenken,” aldus Miyazaki. Bovendien zijn consumenten bereid om iets te betalen voor kraanwater. “Onderzoek heeft uitgewezen dat consumenten 0,50 euro per glas en 2,00 euro per karaf redelijke prijzen vinden,” vertelt Niekamp.

KRNWTR heeft niet alleen horecabedrijven op de korrel, maar hoopt ook overheden te laten nadenken over hun watergebruik. “Milieubewuste (lokale) overheden kunnen soms veel geld besparen door geen bronwater meer te schenken en over te stappen op kraanwater. Door gebruik te maken van KRNWTR-producten laat je duidelijk zien dat je bewust voor het milieu kiest en stimuleer je dat men gaat nadenken over simpele en voor de hand liggende duurzame alternatieven,” stelt Miyazaki. KRNWTR mag onder meer de provincie Overijssel en het Belgische Gent tot de klantenkring rekenen.

Momenteel kan het duo nog niet leven van de opbrengsten van WeTapWater en KRNWTR. Het bedrijf heeft circa 25.000 flessen, karaffen en beugelflessen verkocht, maar alle inkomsten worden vooralsnog geherinvesteerd in het bedrijf. In 2013 hopen de ondernemers een bescheiden inkomen uit hun zaak te halen. In vergelijking met Spadel, in Nederland marktleider op het gebied van bronwater, is WeTapWater maar een kleinduimpje. Spadel rapporteerde over 2011 een omzet van 219,7 miljoen euro en een nettowinst van 8,7 miljoen. Hun kleinschaligheid belemmert de ondernemers om de productieketen van hun drinkflessen volledig na te gaan. Een bezoek aan de Chinese producent van de rvs-flessen is te kostbaar. Ook is het nog niet exact duidelijk hoe milieubelastend de drinkflessen van KRNWTR zijn in vergelijking met plastic flessen. “Dat is nog wel iets wat we willen onderzoeken,” zegt Niekamp.

Bekijk hier de documentaire ‘De slag om ons drinkwater’ die Tegenlicht maandag uitzond over de bedrijfsstrategie van Nestlé.