Spring naar de content

In Afrika sterven meer kinderen in het verkeer dan door malaria en aids

Tijdens mijn verblijf in Zuid-Afrika viel me al op dat stoplichten puur ter decoratie waren neergezet, en moest ik regelmatig een sprintje trekken om bij groen voetgangerslicht niet te worden geschept door een auto.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Annelies Beltman

Ik moest eraan denken bij het zien van het onderstaande filmpje dat de afgelopen dagen viral ging. Misschien heeft u het nog niet gezien, en wil u het ook liever niet zien, want de beelden tonen hoe in Zuid-Afrika een vrachtwagen vier volgeladen busjes en een auto ramt nadat hij op volle vaart door rood reed omdat de remmen blokkeerden. Tweeëntwintig doden en vele slachtoffers zijn het resultaat.

Het is geen incident: in 2015 komen naar verwachting meer kinderen in Sub-Saharisch Afrika om het leven door verkeersongelukken dan door ziektes, blijkt uit een rapport (PDF, pagina 18-19) van de Wereldbank. Terwijl Afrika de minst gemotoriseerde regio ter wereld is, blijkt het goed voor het relatief hoogst aantal dodelijke verkeersongelukken: per 100.000 mensen vallen jaarlijks 24 slachtoffers. En de voorspellingen zijn somber. Uit het rapport blijkt dat een stijging van tachtig procent wordt verwacht in de periode tot 2020. Deze stijging valt te verklaren door de economische groei: de bevolking groeit en heeft meer te besteden, waardoor er meer auto’s worden aangeschaft.

Meer dan de helft van de slachtoffers zijn kwetsbare weggebruikers, zoals wandelaars, fietsers en motorrijders. In 2015 zijn verkeersongelukken waarschijnlijk de nummer één doodsoorzaak van kinderen tussen 5 en 15, waarmee malaria en aids van de troon worden gestoten.

Distribution of RTD by Type of Road User in SSA Countries

Alle ontwikkelingsorganisaties en goede doelen zamelen geld in tegen ziektes of voor beter drinkwater zoals 3FM’s Serious Request. Dit staat in schril contrast met de inhoud van het rapport. Investeren in betere infrastructuur, straatverlichting en betere auto’s moet misschien hoger op het prioriteitenlijstje worden geplaatst. Welk goede doel dient zich aan?