Humberto Tan pakt kijkers af van Pauw & Witteman

Hoewel velen er plezier in hebben RTL Late Night de grond in te schrijven, scoort de talkshow van Humberto Tan beter dan de azijnpissers van de media ons willen doen geloven. Sterker nog: Tan is kijkers aan het afpakken van Pauw & Witteman. Een andere kijk op kijkcijfers.

Tan pakt een plus van 19%
De kijkcijferinterpretators van Mediacourant spraken dinsdag van ‘bijna een nieuw dal’ en wezen er fijntjes op dat Tan na een prima eerste week (gemiddeld 703.000 kijkers) terugviel tot 529.000 in de tweede en 629.000 in de derde. Dat kun je slecht noemen (en dat doet Mediacourant dan ook), maar dat kun je ook een knappe stijging van 19% sinds de terugkeer van concurrenten Pauw & Witteman noemen. Sinds zij weer op de buis zijn gaat het alleen maar beter met de Tan Clan.

Tan scoort ondanks Messi
Nog zo’n nieuwtje dat gemakkelijk te debunken is: ‘Nieuw laagterecord voor Humberto Tan,’ kopte Mediacourant vanochtend. Geen woord in het bericht over het feit dat Messi gisteren met Ajax speelde, nota bene deels tijdens RTL Late Night. Zo bezien is Tans diepterecord van 409.000 kijkers zo slecht nog niet. Hou je het aan tegen P&W (761.000 kijkers), dan pakt hij een ‘P&W-index’ van 54. Maandag was dat indexcijfer nog 43 (428.000 tegen 984.000). Weer een stijgende lijn dus.

Tan verslaat P&W voor het eerst
Afgelopen vrijdag trok Humberto voor het eerst meer kijkers dan Jeroen & Paul: liefst 1,2 miljoen mensen keken hoe Tan (toegegeven, na The Voice) sprak met John de Mol en Jeroen & Martijn Krabbé. Zouden ze ‘m beginnen te knijpen bij P&W? Feit is dat onverlaten tijdens de uitzending van afgelopen donderdag dit ludieke reclamebord op een lantaarnpaal op het Leidseplein monteerden…

RTLLateNight