Vreemdgaansite Second Love bedankt de SGP

SecondLove’s Gratis Publiciteitsmachine (SGP), zo luidt het bedankje van de vreemdgaansite Second Love op een groot reclamebord langs de weg aan de SGP.

Want wat is er beter dan gratis publiciteit? Niks, zo weet elk bedrijf en elk reclamebureau. Er wordt in de reclamewereld gezworen bij gratis publiciteit. Duizenden euro’s neertellen voor een enkele advertentiepagina of tienduizenden euro’s voor een paar seconden televisiereclame is ouderwets.

Beter zorg je ervoor dat je product, of het kleine beetje betaalde reclame voor dat product, een tikje controversieel is, waardoor er als vanzelf een maatschappelijke discussie ontstaat en er dus over je product of dienst wordt gesproken.

Het reclamebureau achter Second Love heeft er in ieder geval veel plezier in zoveel mogelijk gratis publiciteit te genereren. Het gaat ze ook wel erg makkelijk af. De SGP-jongeren wilden dat er actie zou worden ondernomen tegen de datingsite die vreemdgaan promoot, en de SGP eiste een paar dagen geleden dat er een disclaimer zou worden geplaatst bij de site: “Let op, vreemdgaan dupeert kinderen!”

Getuige de nieuwste reactie van Second Love en het reclamebureau dat men in de hand heeft genomen, zijn ze maar wat blij met – opnieuw – gratis reclame voor de datingsite. Allemaal dankzij de uitgebreide aandacht van de SGP:

sgpsecondlove
(foto via @thijsmat)

De Staatkundig Gereformeerde Partij, of beter gezegd, SecondLove’s Gratis Publiciteitsmachine, wordt bedankt. De vraag is: zou het ook andersom werken? Zou alle aandacht vanuit Second Love voor de SGP ook de SGP wat extra aandacht opleveren, en misschien zelfs een vierde zetel bij de volgende Kamerverkiezingen?

In dat geval kan de SGP zich nog vaker druk maken om dit soort ethische kwesties en belanden ze vanzelf in een vicieuze cirkel omhoog, naar nog meer zetels en uiteindelijk zelfs regeringsverantwoordelijkheid. Bij het reclamebureau wrijven ze ongetwijfeld al in hun handjes bij die gedachte. Hoewel een verbod dan ook op de loer ligt.