Hoe Amazon ons hele leven wil overnemen

Dat mag je gerust klantenbinding op megalomane en revolutionaire schaal noemen: kopers van de nieuwe tablets van Amazon staan straks permanent in verbinding met het bedrijf. Amazon noemt dat de ‘Mayday’-knop en zegt dat die bedoeld is als service aan de bezitters (eerder de slaven) van de nieuwe Kindle Fire. Maar wie 24 uur per dag is verbonden aan Amazon zal ook geneigd zijn (en aangeraden worden) om daar boeken, muziek en games te kopen.

De Amerikaanse online-reus is as we speak bezig duizenden (menselijke) servicemedewerkers te trainen. Die bemannen straks een reusachtig servicecentrum. Je kan zo’n medewerker met een druk op de knop van je tablet als het ware ‘aan de lijn’ krijgen als je er met je apparaat even niet uitkomt. De medewerker kan je weliswaar niet zien (zegt Amazon), maar kan je apparaat wel op afstand besturen, herstellen en natuurlijk even nakijken op al dan niet illegale inhoud.

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik kon dit wonderlijke nieuwtje aanvankelijk moeilijk geloven. Maar verschillende tech-sites meldden het onafhankelijk van elkaar, ter gelegenheid van de presentatie door Amazon van twee nieuwe Kindle Fire’s. HGX heet deze nieuwe tabletlijn, in 7 en 8,9 inch-uitvoering. Ze draaien op een door Amazon ontwikkelde versie van Android, die vast niet zo ingewikkeld is dat je er volcontinu hulp en goede raad bij nodig hebt.

Nu staat Amazon al veel langer bekend om zijn gedwongen winkelnering: op een gewone Kindle kun je alleen boeken lezen in het formaat dat er speciaal voor ontworpen is. Daarom verkoopt het bedrijf de e-readers (en vermoedelijk ook de tablets) onder de kostprijs: ze zijn alleen maar een middel om een doel (het verkopen van content) te bereiken. Maar met de tablets met de Mayday-knop gaat het bedrijf een nieuwe fase in: nu kan het permanent alle kopers en klanten in de gaten houden.

Daarmee is het dus een vaststaand feit dat niet alleen de Amerikaanse overheid en geheime diensten maar nu ook Amerikaanse bedrijven trachten greep te krijgen op het (digitale) leven van zoveel mogelijk aardbewoners. Naar het uiteindelijke doel van al die acties kunnen we op dit moment alleen maar gissen.Tot nader order lijkt het ons verstandig even geen producten van Amazon aan te schaffen. Maar dat deden we toch al niet.