Proeven met je ogen

Die hamburgerketen met de gele M doet iets fantastisch. Kinderen die amper kunnen praten, laat staan lezen, herkennen al zittend achterin de auto die gele M uit duizenden. En het water loopt ze in de mond. Pavlov zou trots zijn. Hoe belangrijk de ogen zijn als het om voedsel gaat, blijkt wel uit de volgende studies.

Onderzoekers gaven kinderen van drie tot vijf jaar van alles te eten en te drinken. Patat, hamburgers, maar ook wortels en melk. De peuters kregen telkens twee hapjes. De eerste hap was verpakt in een verpakking van McDonald’s, de tweede was neutraal verpakt. Daarna mochten de kinderen vertellen welke van de twee hapjes ze het lekkerste vonden. De McDonald’s-verpakking won het keer op keer. Handig voor de fastfood-keten, want kwaliteitstechnisch gezien maakt het dus niet uit wat ze ons verkopen; omdat onze ogen een grote gele M op de verpakking zien staan vinden we het blijkbaar al lekker…

Wilde zalm
Werkt deze verpakkingstruc alleen bij kinderen? Welnee. Men neme twee doorsnee zalmen. Gewoon, roze en uit het water. De ene verpak je in een duur doosje met teksten als ‘Wild gevangen in Alaska’. Met een afbeelding van een bruine beer die langs een idyllisch beekje staat te vissen. De andere zalm krijgt een saai B-merk-doosje met daarop de mededeling dat het gekweekte zalm is. Uitdelen aan huisvrouwen, laten bakken en ondervragen maar. Welke zalm vond u het lekkerst? U kunt het antwoord raden. Onze ogen hadden van te voren al bepaald welke zalm lekkerder zou zijn.

Niet alleen luxe verpakkingen brengen dit effect teweeg. Ook de prijs doet wonderen: hoe hoger de prijs van een product, hoe smakelijker mensen het vinden. En dan de naam. Kinderen vinden groente met een stoere naam lekkerder. Verzin namen als x-ray-worteltjes en powerbroccoli en ze willen niets anders meer.

Zwarte Fanta
Wat we zien bepaalt hoe iets smaakt. Witte wijn die rood is gekleurd, vindt een vinoloog heel fruitig, zwaar en rood smaken. Kleur plakjes cake blauw en deel ze uit op kantoor. Kleur dan meteen wat Fanta zwart en vraag of iemand er een glaasje cola bij wil. Wilt u minder M&M’s eten? Haal er een paar kleurtjes uit. Hoe minder kleuren M&M’s in de schaal, hoe minder je ervan eet. En dat gaat allemaal onbewust. Proeven doe je met je tong, aroma’s neem je waar met je neus. Maar bepalen wat we eigenlijk van het voedsel vinden, doen we dus al vooraf met de ogen. Wat kun je jezelf toch heerlijk voor de gek houden. Eet smakelijk.