Durf te geven: NRC organiseert allerslechtste winactie ooit

“Gefeliciteerd! U heeft meegedaan aan de aan de online Durf te denken-sloganactie van NRC en bent de winnaar van twee vliegtickets.” Honderden lezers kregen afgelopen week dit vrolijk makende bericht in hun mailbox. Ze hadden succesvol geploeterd op een slogan met het woord ‘Durf’ erin en mogen nu gratis vliegen naar een bestemming naar keuze! Of nou ja, gratis?

Er zijn wel wat voorwaarden verbonden aan de winactie, maar een kniesoor die daar op let met een gratis vliegreis voor de boeg.  De bestemmingen waarvoor de tickets gebruikt mogen worden zijn Londen, Berlijn, Nice, Kopenhagen, Venetië en Barcelona. Niet de duurste vliegtickets, maar wat zou het! Gratis is lekker.

Andere voorwaarde: de reis moet wel vóór 1 januari plaatsvinden. Geen probleem natuurlijk voor de meeste winnaars, want 2014 is nog ver weg. Helaas moet de reis wel minimaal 8 weken van tevoren worden geboekt, waardoor er alleen nog ruimte is in de maand december om de tickets te verzilveren. Ook moet er minimaal voor 4 nachten geboekt worden, waardoor veel mensen in de problemen zullen raken met hun vrije dagen rondom Kerst en Oud & Nieuw. Maar vooruit, omdat zo’n gratis reis toch wel de moeite waard is, kunnen veel van de prijswinnaars vast wel een winters midweekje inruimen. Dat een gratis vliegreisje wat extra organisatie vergt is logisch!

Hoe gratis die vliegtickets precies zijn? Je mag een gegeven paard natuurlijk niet in de bek kijken, maar er moet nog wel optioneel betaald worden voor de bagage (20 euro per koffer), er zijn 10 euro administratiekosten en o ja, 45 euro aan luchthavenbelasting. Dat komt dus, als je nog wat kleding mee wil nemen, neer op zo’n 75 euro per ‘gewonnen’ ticket.

U begrijpt: NRC durft te geven. Dat er voor de meeste van de bestemmingen goedkopere tickets te vinden dan de 75 euro die moet worden bijbetaald (en zelfs de duurdere vliegreizen zoals naar Barcelona zijn voor zo’n 95 euro inclusief alle toeslagen te boeken) én je dan zelf kunt uitkiezen wanneer en hoelang je gaat, daar moeten we niet moeilijk over doen.

Op de marketingafdeling van NRC durven ze slimme acties te bedenken, zoveel is zeker.

durftegeven nrc