Deze regering gelooft in sprookjes

Daar was dan het ‘akkoord’ met de oppositie. Toen op de christelijke partijen en D66 na iedereen was weggelopen kon je verwachten dat het er snel zou komen. Het was:¬† schakelen of naar de koning.

Die laatste had daar misschien wel op gehoopt, z’n debuut in zo’n situatie.

Natuurlijk kunnen we de doorrekeningen van het Centraal Planbureau afwachten. Maar ze komen te laat voor het Kamerdebat en de sociale partners hebben sowieso geen of heel weinig speelruimte. Laat ik het dus maar doen met wat ik op dit moment kan zien.

Je kunt er niet eens dit nieuwe compromis de schuld van geven maar de dan nu gemodificeerde Miljoenennota hangt van verwachtingen aan elkaar. Nogal wat onderliggende opbrengsten binnen de 6 miljard bezuinigingen zijn niet het gevolg van business as usual maar van de verwachting dat burgers en ondernemers op een bepaalde manier zullen reageren op handreikingen die hen, in de ogen van de regering, worden gedaan. Laat ik wat voorbeelden geven.

Zo wordt tijdelijk de heffing in Box 2 in de situatie waarin een (groot)aandeelhouder winst uitkeert uit zijn eigen B.V. verlaagd van 25 naar 22 procent. De gedachte is dat ondernemers nu zo’n 5 miljard extra aan zichzelf zullen uitkeren en daarmee zou er dan dekking zijn voor 1 miljard aan extra belastinginkomsten. Het Centraal Planbureau heeft al naar die maatregel gekeken en vindt de geraamde opbrengst verdedigbaar waarbij het wijst op een vergelijkbare eerdere maatregel, jaren geleden.

Maar toen groeiden de bomen tot in de hemel, groeide de winsten in die B.V.’s en dus het eigen vermogen en stonden de kredietkranen van de banken wijd open. Het is in mijn ogen dan ook een sprookje om te denken dat de situaties vergelijkbaar zijn. Als je nu als ondernemer financiering voor je bedrijf nodig hebt en de banken verkopen ‘nee’, dan ben je zuinig op al het eigen vermogen dat je hebt.

Dat gaat ook op voor de redenering bij de stamrecht-B.V.’s. In 2014 kunnen de bezitters ervan √©√©nmalig tegen een lager tarief dan 52 procent zichzelf een uitkering doen. Maar nog altijd is de heffing 42 procent. Niemand in mijn omgeving die in de positie is, gaat dit doen. Als je het je kunt permitteren kun je de uitkeringen beter later doen, zoals ze bedoeld zijn: levenslang, op je oudedag. Dan is het tarief altijd al veel lager omdat je in lagere belastingschijven valt als je AOW ontvangt.

Met deze twee voorbeelden is al een derde van de 6 miljard bezuiniging gemoeid. Misschien moet ik zeggen: ombuigingen omdat de dekking uit hogere belastingopbrengsten moet komen.

Als de recente geschiedenis iets leert, dan is het dat geraamde hogere belastingopbrengsten – waar ze ook vandaan moeten komen – er niet zijn, in elk geval niet in de benodigde mate. De verhogingen van BTW en accijnzen leverden enorme tegenvallers op. En met een werkloosheid die nog verder zal stijgen, zelfs als de economie voorzichtig zou gaan groeien, zullen ook de reguliere belastinginkomsten tegenvallen.