Achter de schermen bij Pietitie

Het bericht dat Verene Shepherd, het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar Zwarte Piet, het Sinterklaasfeest wil verbieden heeft een ware volkswoede ontketend.

Ter illustratie: de Facebookpagina Pietitie (‘tégen de afschaffing van het Sinterklaasfeest’) kreeg binnen enkele uren al meer dan 300.000 likes van sympathisanten, en de teller tikt maar door. De initiatiefnemers van de pagina, reclamemannen Bas en Kevin uit Roosendaal, vertellen over de totstandkoming van dé Facebookhit van 2013.

In de tien seconden dat ik je aan de telefoon heb, heb je er alweer duizend likes bij gekregen. Het loopt de spuigaten uit, Bas.
”Het is inderdaad een gekkenhuis, ik zit met klamme handjes achter de computer op de refresh-knop te drukken. Om je een idee te geven: per seconde krijgen we er op dit moment gemiddeld zestig likes bij, met pieken van tweehonderd likes per seconde. Vanmiddag (dinsdag 22 oktober, 15.00 uur – NM) hadden we nog nul likes, nu hebben we er, even kijken, 171.000. En het blijft maar doorgaan. Ik ben compleet overdonderd.”

Wat zegt dit over deze kwestie?
“Dat het leeft onder de mensen en dat veel mensen het met ons eens zijn. Want het is namelijk echt klote wat er nu gebeurt. Het zal toch niet zo zijn dat ze het Sinterklaasfeest daadwerkelijk gaan verbieden? Ik weet nog dat ik vroeger, niet eens zo heel lang geleden overigens want ik ben nog jong, vol spanning in afwachting was van Sint en Piet. Iedereen kent dat wel denk ik, zoiets vergeet je niet. En dat willen ze de nieuwe generatie ontzeggen. Het is bespottelijk. Ik ben woest!”

Ligt die woede ten grondslag aan deze petitie?
“Jazeker. Mijn collega Kevin en ik zaten vanmiddag op kantoor toen we hoorden dat het Sinterklaasfeest misschien moet stoppen. Hoe kun je zo’n prachtige traditie, zo’n mooi cultuurfeest, zomaar de nek omdraaien? We besloten een petitie te beginnen: Zwarte Piet moet blijven. Al snel bedacht ik een meer pakkende naam: Pietitie. Kevin en ik nodigden onze Facebookvrienden uit om onze pagina te liken, en al snel hadden we de eerste duizend likes binnen. En toen volgde dat welbekende sneeuwbaleffect: vrienden van vrienden liketen de pagina ook, hun vrienden ook weer en zo gaat het maar door.”

Wat zijn de meest gehoorde reacties?
“De meeste mensen die reageren – inmiddels heb ik er al duizenden in mijn inbox – zijn positief over onze actie. Ene Dave stuurt me enkele seconden geleden: ‘Mijn zoontje van drie vraagt waarom Zwarte Pieten geen krulhaar mogen hebben. Dat is toch triest?’ Maar ook negatieve reacties, dat we racistisch bezig zijn bijvoorbeeld. Maar over het algemeen alleen maar bemoedigende berichten.”

Tot slot: wat gaan jullie met de p(i)etitie doen?
“We zijn zó overrompeld door dit succes dat we daar nog niet eens over nagedacht hebben. Daar gaan we ons morgen over bezinnen. Ik weet het echt nog niet.”

Like Pietitie hier.

——
  Download deze gratis app om ons maandblad op uw tablet te lezen.
  Volg HP/ De Tijd en Nick Muller
  
Volg HP/ De Tijd op Facebook