Spring naar de content

Bloedbad bij Sanoma

Het geruchtencircuit was er al ruimschoots op vooruit gelopen, maar donderdagochtend kwam, vóórbeurs, dan de bevestiging. Sanoma Nederland, het voormalige VNU, schrapt alles op 17 titels na, en er gaan 500 voltijds dienstverbanden verloren.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Dr. Doom

Dat zal in de praktijk de baan kosten van nog veel meer mensen, want er werken nogal wat parttimers. En dan heb ik het nog niet over misschien wel een veelvoud aan freelancers.

Onder deze link ziet u wat Sanoma op dit moment zoal produceert, het is nu nog flink scrollen, maar over anderhalf jaar hoeft dat dus niet meer.

Wij, bij HP/De Tijd, weten er alles van. De oplage van ons magazine daalde al vele jaren, adverteerders lieten ons – en zo ongeveer alle printtitels – in de steek. Het maakte de conclusie dat we als weekblad geen toekomst meer hadden onvermijdelijk. Maar misschien wel als maandblad. En ook ons hele model en onze hele organisatie moesten op de schop. Wat Sanoma de komende anderhalf jaar gaat doen, deden wij de afgelopen anderhalf jaar. Dat is – maar dan ook het enige – voordeel als je klein bent en een zeer betrokken aandeelhouder hebt die het niet in de eerste plaats om rendement gaat bij een blad zoals wij zijn. Je kunt snel schakelen.

Zulke aandeelhouders heeft Sanoma niet.

Inmiddels is de daling van de verkochte oplage van ons magazine gestopt en groeien we weer voorzichtig. We zijn op zoek naar naar een nieuw lezerspubliek, terwijl we onze bestaande abonnees en kopers zoveel mogelijk willen vasthouden. Onze website groeit stormachtig, het bezoek verdriedubbelde in een jaar.

En binnenkort is HP/De Tijd – naast het papieren maandblad – terug als (digitaal) weekblad.

Het zou zomaar zo kunnen zijn dat we in 2014 een breakeven-resultaat bereiken, en dat zal  een dubbel gevoel geven. Enerzijds is er dan een opmerkelijke omslag bereikt die velen niet voor mogelijk hielden – over ons overlijden is al vaak geschreven. Anderzijds weten we dat het alleen maar mogelijk is geworden door – op kleinere schaal maar voor de direct betrokkenen niet minder dramatisch – in te grijpen.

Weet u wat u moet doen? Tijdschriften kopen. Begin maar eens met HP/De Tijd.