De toekomst van autorijden: vier ontwikkelingen

Wie nog niet in de gaten heeft dat ‘asfaltdenken’ totaal achterhaald is, loopt achter de feiten aan. PvdA-lid Attje Kuiken heeft in elk geval allang begrepen dat snelwegen zoals ze nu zijn straks niet meer zullen bestaan, of althans weinig toekomst hebben. Autorijden gaat in nabije toekomst helemaal anders worden. Vier ontwikkelingen.

Glazen wegen
Binnenkort rijden we over glas, dat de eigenschap heeft dat het reflecteert en zo de dure straatlantaarns ontlast. Ook worden dure grondstoffen ontzien, want zand, waar glas van gemaakt wordt, is er genoeg. Glazen wegen dus, maar zonder dat je een lekke band krijgt. Wie nu allerlei futuristische beelden in zijn hoofd heeft, komt straks wellicht van een koude kermis thuis, want qua uiterlijk veranderen de wegen niet veel. Alleen de term asfalt verdwijnt, terwijl glasfalt zijn intrede doet.

Elektrische auto’s
Lachte u uw nerd-buurman ook uit toen hij met zijn nieuwerwetse elektrische auto aan kwam zetten en bij het eerste tochtje na drie meter al zonder stroom zat? Neem uw woorden maar vast terug, want elektrische auto’s zijn op steeds meer manieren op te laden en worden dan ook steeds populairder. Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu verwacht dat er aan het einde van dit jaar zeker 20.000 elektrische auto’s rondrijden in ons land, en dat is goed voor het milieu. Inmiddels zijn er 5000 publieke laadpalen voor elektrische auto’s en zo’n 10.000 particuliere oplaadpunten verkocht. Ook in internationaal opzicht lijkt het hard te gaan met het elektrisch rijden. Californië wil in 2025 1,5 miljoen elektrische auto’s op de weg hebben.

Google voorkomt ongelukken
Inderdaad: op dit moment is autorijden nog een stuk gevaarlijker dan de trein en het vliegtuig. Maar in de toekomst zullen die vervoermiddelen elkaar misschien nog maar weinig ontlopen. Hoe? Google heeft zoals altijd het antwoord: met de zelfrijdende auto van Google natuurlijk! Die maakt geen bestuurdersfouten die mensen wel maken. Ook zijn ze slim genoeg om files (want niet iedereen zal meteen een Google-auto hebben) te ontwijken. De techreus heeft er overigens alle vertrouwen in dat iedereen er binnen vijf jaar eentje heeft. En waarom niet, gezien andere successen van het bedrijf? Als Google het chaufferen overneemt van de verkeersovertredingen makende mens, moet het straks waarschijnlijk ook mogelijk zijn om harder te rijden en zullen stoplichten overbodig worden.

In car-technologie
Sociale media gebruiken achter het stuur mag dan not done zijn, minister Schultz van Haegen (Infrastructuur & Milieu) pleit wél voor technische snufjes die meer informatie voor de bestuurder in de auto zelf verzorgen. Weg met die lompe matrixborden, welkom ‘in car-informatie’. Meer informatie voor bestuurders dus, die zich zo sneller kunnen informeren over files en een alternatieve route kunnen nemen. Saillant feitje: die informatie moet dan afkomstig zijn van navigatie- en communicatiesystemen en, jawel, de smartphones die momenteel juist uit de auto worden geweerd. Maar allicht is Google de minister en haar initiatieven voor, en hoeven mensen straks überhaupt niet meer na te denken over zaken als autorijden, omdat de drone-auto van Google dat allang heeft gedaan.