Waarom Twitter een riskante investering is

Gisteren was de veelbesproken beursgang van Twitter dan eindelijk een feit. Duidelijk was dat er geleerd was van de fouten die gemaakt werden bij de beursgang van Facebook: Twitter sloot gisteren af op een koers van $44,90 per aandeel. Dat was 73 procent boven de IPO-prijs (Initial Public Offering), wat best indrukwekkend klinkt. Desalniettemin was de openingsprijs $45, en is het aandeel van Twitter gister dus eigenlijk al in waarde gedaald.

Facebook
We schreven gisteren al dat, zoals verwacht, veel beleggers voor hit and run hebben gekozen, en dat lijkt verstandig. Want Twitter is in veel dingen te vergelijken met Facebook, waarvan de koers eerst kelderde en pas onlangs weer wat opkrabbelde. Zowel Facebook als Twitter moet het hebben van de advertentie-inkomsten, aangezien het gebruik van beide sites gratis is. Het probleem van Twitter is dat het lang niet zoveel gebruikers heeft als Facebook. Facebook had bij de beursgang in 2012 ongeveer 1 miljard gebruikers, Twitter heeft er rond de 210 miljoen.

Problemen 
Volgens Brian Wieser, analist bij Pivotal Research, zou Twitter om de koersprijs van $45 te behouden in 2018 zes miljard dollar aan sales moeten rapporteren, terwijl voor dit jaar maar 600 miljoen wordt verwacht. Dat lijkt een onmogelijke opgave, die alleen te bereiken zou zijn bij een enorme stijging van de advertentie-inkomsten. Daarvoor heeft Twitter óf meer gebruikers nodig, óf meer advertenties op de site en de mobiele app. Maar meer advertenties schrikt gebruikers weer af. Ook is er een mismatch tussen de herkomst van de gebruikers zitten en die van de advertentie-inkomsten. Maar liefst 75% van de inkomsten komt uit Amerika, terwijl 75% van de gebruikers elders woont. Het lijkt een kwestie van tijd voor de koers van Twitter omlaag gaat.