De Chinezen komen, nu ook al in Hollywood-films

De Chinezen, ze zijn tegenwoordig overal. Ze zwermen, behangen met cameraatjes, in grote groepen door Amsterdam en de Keukenhof, ze kopen wijngaarden in Frankrijk op, en ze maken heel veel spulletjes, allemaal voorzien van het label made in China.

Wen er maar aan, want ontkomen aan de invloed van de Chinezen (waarvan er bijna 1,4 miljard alleen al in China wonen) wordt straks helemaal onmogelijk. Ze krijgen langzaam maar zeker namelijk óók steeds meer te zeggen over uw favoriete Hollywood-blockbusters.

Het vierde deel in de Transformers-serie is bijvoorbeeld big business voor Chinese bedrijven die reclame willen maken voor hun product in een van de scenes die is opgenomen in het Chinese Chongqing. Volgens lokale media zijn er al vier bedrijven bereid gevonden om ieder één miljoen Amerikaanse dollar te investeren in product placement.

Niet alleen Transformers bevat sluikreclame voor Chinese producten, ook andere Hollywood-producties moeten eraan geloven. The Avengers 2 en The Amazing Spider-Man 2 krijgen ermee te maken, en het is niet onwaarschijnlijk dat hierna nog veel meer Hollywood-producties een slaatje proberen te slaan uit het feit dat de Chinezen steeds welvarender worden en daardoor ook geld hebben voor reclame in grote films.

Nu wil het toeval dat premier Mark Rutte op dit moment op een tweedaagse reis in China is. De korte reis betreft vooral een hernieuwde kennismaking met de premier en de president – Nederland heeft al vijf jaar geen minister-president naar China gestuurd – maar volgend jaar gaat Rutte weer, dan met een complete handelsmissie.

Het is dus wachten totdat ook Nederlandse films sluikreclame gaan maken voor China en Chinese producten. Ach, als de Nederlandse filmwereld dankzij de Chinezen een flinke geldinjectie krijgt en daardoor weer springlevend wordt, dan is daar natuurlijk helemaal niets mis mee. Toch?