Kanye West maakt meest ondergewaardeerde clip ooit

Dit stukje had ook kunnen heten: ‘De ergste clip ooit’, of: ‘De meest ongemakkelijke clip ooit’, of: ‘Kanye slaat de plank mis’, of zoiets. Dat had u, lezer, wellicht logischer gevonden. Gisteren kwam de nieuwe videoclip van Kanye West’s nummer Bound 2 uit en ging viraal. Op sociale media zoals Facebook en Twitter duikelen mensen over elkaar heen met kritiek.

Je ziet Kanye op een motor voor een greenscreen zitten waarop het meest kitscherige berglandschap wat je je kunt voorstellen, is geprojecteerd. Galopperende paarden en overvliegende vogels maken het beeld compleet. Voor hem op de motor zit zijn verloofde Kim Kardashian, met een ontbloot bovenlichaam. Ze bedrijven de liefde. Of nee, ze rijden over een hobbelige weg en dat ziet er uit alsof ze de liefde bedrijven.

“Er zijn twee mogelijkheden, je háát het of je houdt ervan, niets ertussen,” schreef Alex Young erover op Consequense of Sound. De clip is gemaakt door de beroemde modofotograaf Nick Knight, die thuis hoort in het rijtje van fotografen zoals de wellicht beter bekende Mario Testino. Knight is geïntrigeerd door Instagram en andere foto-bewerkingsapps op mobiele telefoons, en hun invloed daarvan op hedendaagse fotografie. “Tijden veranderen,” zegt hij in een interessant interview op Another Mag, “en ik geloof dat verandering goed is.”

Terug naar de clip. Er zijn drie redenen waarom ik hem goed vind. En waarom ik het misschien wel, gezien de kritiek, de meest ondergewaarde clip ooit vind. Namelijk deze drie:

– Het is een spiegel
De video is geschoten in de meest kitscherige kleuren die je je maar kunt voorstellen, namelijk Instagram kleuren. Dat maakt het ‘lelijk’, zou je kunnen zeggen. Maar alle mensen die ik ken die het lelijk vinden, plaatsen zelf met regelmaat foto’s op Instagram in dezelfde lelijke kleuren. Of mooie kleuren, de begrippen lelijk en mooi zijn hier inwisselbaar. Deze bizarre nieuwe manier van je eigen leven verbeelden met kleurenroosters, layers, erover heen doen we allemaal. De video is zo bijna een parodie op onze eigen sociale media profielpagina’s waarop alles mooi is en gehuld in een waas Mayfair of Hefe (twee van de Instagram roosters). Nick Knight neemt ons misschien wel in het ootje. Het is een briljante parodie op onze eigen online verbeelding van ons eigen leven.

– Het is liefde
Het is liefdevol. Er zijn weinig videoclips van popsterren of rappers zónder blote vrouwen in seksposities. Ik ga ze niet allemaal opnoemen, maar het zijn er veel. Clips noemen waarin géén jonge, knappe, goedgevormde vrouwen allerlei sexy manoeuvres uitvoeren of ‘droogneuken’ zijn moeilijker te verzinnen dan clips waarin vrouwen zitten die dat wel doen. Kanye heeft dus ook een mooie vrouw, namelijk zijn eigen vrouw. Is dat niet eigenlijk heel liefdevol? Dat hij niet doet alsof hij met een tiental chickies van zestien van de straat neukt, maar gewoon met zijn eigen vrouw, de moeder van zijn kind? Bovendien ziet hun ‘droogneuken’ op de motor er best sexy uit. Liefdevol, niet heel hard, niet heel porno of man-gebruikt-vrouw zoals liefde of seks normaal gesproken wordt verbeeld in videoclips en advertenties. Als Kanye en Kim het op deze manier thuis ook doen, komt het wel goed met hun relatie.

– Het is misschien wel kunst
De video wordt ‘awkward’ genoemd of ongemakkelijk in duizenden comments op internet. En is ongemakkelijk zijn, schuren of verwarren niet bij uitstek het doel van (iedere vorm van) kunst?