Nieuwe seksisme-rel in de maak: Powerful Yoghurt is ‘voor échte mannen’

Nog maar een paar weken geleden maakten we ons druk om het al dan niet seksistisch zijn van de reclamefolder van een grote speelgoedwinkel, maar nu is the next best thing op ongelijkheid in aantocht: maak u maar vast klaar voor het grote yoghurt-debat.

In Amerika wordt sinds kort het product ‘Powerful Yogurt‘ verkocht. Dat is eigenlijk gewoon Griekse yoghurt, maar dan in een zwarte verpakking. Oh ja: er is een klein beetje extra proteïne aan toegevoegd. En het is precies die magische combinatie van factoren die er voor zorgt dat Powerful Yogurt yoghurt voor mannen is. Tenminste: zo profileert het merk zijn producten nadrukkelijk.

Aarbei en appel-kaneel
Is gewone yoghurt dan niet goed genoeg voor de man, hoor ik u denken. Nee. Dat is het niet, aldus de producenten van de mannen-yoghurt. Mannen-yoghurt helpt namelijk bij het realiseren van die felbegeerde sixpack, ondersteunt de spieropbouw en komt in typische mannen-smaken als ‘naturel’, ‘aardbei’ en ‘appel-kaneel’. Mannen-yoghurt is kortom, écht voor mannen.

Zwarte verpakking
Het enige dat echt uniek is aan de yoghurt, is de zwarte verpakking. En dat is dan ook het eigenlijke geheime wapen van het zuivelproduct. Toen uit consumentenonderzoek bleek dat mannen in toenemende mate verantwoordelijk zijn voor het doen van hun eigen boodschappen, zagen marketeers hun kans schoon: als de man dan toch in de winkel komt, wil hij vast iets kopen dat écht mannelijk is. De manfluencer, zoals de man-die-zijn-eigen-boodschappen-koopt gedoopt werd, blijkt gevoelig te zijn voor stoere verpakkingen.

Of de mannen-yoghurt ook in Nederland verkocht gaat worden is nog niet bekend. Tot die tijd zal de Nederlandse man het moeten doen met de vertrouwde groene verpakking van de uniseks-yoghurt.