Spring naar de content

Slogans die Conny uit Rhoon niet verzonnen zou hebben

Ik liep een tijd rond met het idee een boekje te maken met als titel Ook rijp voor een inrichting? De slogan van een meubelbedrijf. Gespot bij het stoplicht, op de achterkant van een vrachtwagen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Rick van Leeuwen

Ook rijp voor een inrichting? moest een droogkomische reportagereeks worden, waarbij ik op bezoek ging bij 25 bedrijven met slogans die Conny uit Rhoon niet verzonnen zou hebben. Ik wilde niet zozeer de bedenker van de slogan ontmoeten, ik was vooral nieuwsgierig naar de mensen binnen het bedrijf die hadden besloten: dit wordt ’m! Deze slogan gaan we op onze busjes plakken. Dit past bij ons. Dit spreekt de klant aan. Dit is goed.

Die mensen wilde ik spreken. Bij die bedrijven wilde ik langsgaan.

De broodjeszaak van: Takes your bread away
Het touringcarbedrijf: Zonder omweg de beste
Het papiervernietingsbedrijf: Elke dag weer een snipperdag
Het bouwbedrijf: Beton, daar draait het om
Het bliksembeveiligingsbedrijf: Bliksemsgoed van aard
Het stucadoorsbedrijf: Stuccen beter
De vloerenlegger: Als u op kwaliteit staat
De slager: Anton Bal haalt het beste van stal

Zo zijn er nog veel meer (radio Veronica kwam vorige maand met deze top-5 van ‘slechtste’ slogans), en sommige leuzen kom je vaker tegen. Er zijn bijvoorbeeld tientallen schildersbedrijven die kleur aan je leven geven. Maar dit zijn tenminste nog voorbeelden van leuzen waarbij je een idee krijgt van wat het bedrijf doet. Dat kun je niet zeggen van de rijmpjes van bedrijven als Ton Konijn (Als het speciaal moet zijn) en Kador (Het zit wel snor met Kador).

Wie trouwens helemaal geen misverstand laat bestaan over de geleverde diensten is dit rioolontstoppingsbedrijf: Loopt uw afvoer niet gezond, bel Waltman, die haalt u direct uit de stront.

Het lijstje van 25 was, kortom, snel opgesteld. Een kwestie van selecteren. Maar het is bij een idee gebleven. Het onderwerp boeide me niet lang genoeg om het plan door te zetten. Wat me ook niet bepaald enthousiasmeerde, was het vooruitzicht van 25 gesprekken met managers of horkerige ondernemers, niet-vergoede reiskosten en opgeofferde vakantiedagen.

Ik had het idee uit mijn hoofd gezet, ik was klaar met de slogans, tot Conny uit Rhoon in het nieuws kwam. Tot ik de grappig bedoelde slogans zag die het niet waren geworden. Tot ik me weer realiseerde dat er mensen zijn die zulke slogans goed vinden, zo goed dat ze de tekst op hun busjes plakken.

Kijkt u alvast maar uit naar het leuzenboek Ook rijp voor een inrichting?
Met op het omslag deze quote van Conny uit Rhoon: “Een boek van papier!”

Onderwerpen