De verloren kunst van het sterven

Memento mori, gedenk te sterven. In de Middeleeuwen was dit het devies dat ervoor zorgde dat de mens zich voortdurend bewust was van zijn vergankelijkheid. De dood was altijd aanwezig, onze voorouders voelden de jachtige adem van Magere Hein constant in hun nek.

Anno 2013 is menigeen veel minder met de dood bezig. Zeker jongeren denken niet of nauwelijks na over de eigen sterfelijkheid.

Met Farewell to Hollywood maakt filmmaker Henry Corra korte metten met dit hedendaagse denken – of eigenlijk niet-denken – over de dood. In de hartverscheurende documentaire, te zien op het Amsterdamse documentairefestival IDFA, volgt hij twee jaar lang het terminaal zieke, filmgekke pubermeisje Regina ‘Reggie’ Nicholson. De twee krijgen een hechte band als Corra besluit Reggie te helpen haar liefste wens te verwezenlijken: een eigen film maken.

De innige band tussen de twee is echter niet zonder vraagtekens. De ouders van Reggie ontpoppen zich als jaloerse dwarsliggers en betichten de filmmaker ervan een ‘inappropriate relationship’ met zijn pupil te hebben.

Het gaat zelfs zo ver dat de doodzieke Reggie er op een gegeven moment helemaal alleen voor staat, doordat haar ouders met haar breken vanwege het doorzetten van haar droom. Op een gegeven moment neemt Corra de volledige zorg van Reggie over, en een beetje begrip voor de gedachtegang van de ouders is  – hoe fout ze ook bezig zijn – bijna niet te vermijden.

Het einde laat zich raden. Reggie overlijdt vlak na haar negentiende verjaardag. Toch is Farewell to Hollywood meer dan alleen een beklemmend drama over de dood. De documentaire gaat net zo goed over de vraag hoe ver een filmmaker mag gaan in de persoonlijke relatie tot zijn ‘onderwerp’, en roept tegelijk op tot maatschappelijk debat over de absurde seksuele moraal in de Verenigde Staten.

Farewell to Hollywood is nog op zondag 1 december te zien op het IDFA, om elf uur ’s ochtends in de Brakke Grond Expozaal.