Spring naar de content

Waarom de slimme pruik een slim idee is

Vergeet Google Glass! De langverwachte bril is – laten we eerlijk zijn – te lelijk om met goed fatsoen in het openbaar te dragen. Dat moeten ze bij Sony ook bedacht hebben. Het Japanse bedrijf patenteerde onlangs hét alternatief voor Google Glass: de slimme pruik.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Eva Bosgraaf

Eigenlijk heet de – nog niet bestaande – gadget een wearable computing device. Zo is het kleinood namelijk vastgelegd bij het Amerikaanse patentenbureau. Maar uit de omschrijving die Sony voor het ding gebruikt, blijkt al snel dat het gaat om een pruik, voorzien van een sensor die communiceert met je smartphone of computer.

De patentaanvraag levert allerlei vragen op, waarvan de meest urgente misschien wel is: Waarom, Sony, waarom? Want was er ooit een mens die behoefte had aan een haarstuk dat voor hem dacht? Toch is de slimme pruik bij nader inzien een vreselijk slim idee. En wel om de volgende redenen.

De pruik maakt telepathie mogelijk. Tenminste, iets wat daarop lijkt. Sony heeft vastgelegd dat de pruik kan communiceren met andere pruiken. Bovendien zou de pruik moeten kunnen reageren op gezichtsuitdrukkingen of zelfs hersenactiviteit. Op die manier zou het mogelijk moeten zijn om bijvoorbeeld al denkend een presentatie op je computer naar de volgende slide te laten gaan. Ook kan de pruik zo ingesteld worden dat hij een klein schokje geeft aan de drager wanneer die bijvoorbeeld een sms of e-mail krijgt. Handig.

Een slimme pruik kan ziet er goed uit. Immers: het ding kan in alle denkbare modellen geknipt worden, en gestyled zoals de drager het wil. Uit de patentaanvraag blijkt dat Sony de pruik wil leveren in talloze varianten. Bijvoorbeeld van mensenhaar, paardenhaar, wol, veren, yakhaar of van een synthetische stof. Sony zegt elektronica te willen verwerken in losse lokken van de pruik. Volgens de Japanners is de pruik bovendien een perfecte bergplaats voor kwetsbare elektronica, omdat mensen ‘instinctief eerder hun hoofd beschermen dan andere delen van het lichaam’.

De patentaanvraag levert Sony een heleboel reclame op. Het is namelijk nog helemaal niet gezegd dat de Japanners de pruik ook echt in productie gaan nemen. Een woordvoerder van Sony verklaarde tegen de BBC dat er nog geen concrete plannen zijn de slimme pruik te gaan maken. De bizarre patentaanvraag zou dus heel goed een fraai staaltje marketing kunnen zijn. Alle aandacht is goede aandacht immers.

 

 

Onderwerpen