Spring naar de content

2013 in lijstjes: dit deden Nederland en de wereld online

“Hoe werkt Tinder?” “Hoe werkt Netflix?” En: “Hoe lang zwanger?” Dat waren de grote vragen waar Nederland zich mee bezighield in 2013. Althans: op internet. Google zette, net als eerdere jaren, de meest gezochte zoektermen per land op een rijtje in het rapport Zeitgeist. Eerder al kwamen Facebook en Instagram met lijstjes over ons online gedrag in 2013. Een overzicht.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Eva Bosgraaf

Google
Google maakt lijstjes op basis van zoekvolume en snelst stijgende zoektermen. De snelst stijgende zoekterm van 2013 was in Nederland ‘Paul Walker’, op de voet gevolgd door ‘Koningslied’ en ‘outlook’. Blijkbaar zijn dat termen die dusdanig onbegrijpelijk zijn dat ze nader onderzoek via Google verdienen. Afbeeldingen van ‘Zwarte Piet’, ‘Willem-Alexander’ en ‘Valentijnsdag’ werden ook veel gezocht. Als het om zoekvolume gaat, ziet het Google-jaaroverzicht er voor Nederland als volgt uit.

1. Facebook
2. Marktplaats
3. YouTube
4. Hotmail
5. Google
6. Buienradar
7. Telegraaf
8. ING
9. Nu.nl
10. Rabobank

Facebook
Facebook komt met een overzicht van populaire plaatsen om in te checken. Nederland doet niet echt mee in het overzicht, de Amsterdamse Wallen staan op plaats 414, maar het kaartje geeft evengoed saillante informatie. In Turkije kreeg het Taksimplein de meeste check-ins, vanwege de rellen in juni. In maar liefst vier (!) landen (Japan, China, Frankrijk en de VS) was Disneyland de meeste geliefde plek om in te checken. En in Duitsland liet men maar wat graag weten in de Reeperbahn terecht gekomen te zijn: de hoerenbuurt van Hamburg was in 2013 de populairste plek van Duitsland om in te checken.

Instagram
Foto-app Instagram slaat op waar zijn gebruikers hun retrokiekjes maken. En dus kan het bedrijf een overzicht geven van de meest ge-instagramde plaatsen ter wereld in 2013. In de toptien vinden we opnieuw twee filialen van Disney: op nummer vijf staat Disney World Florida en op drie Disneyland, California. Blijkbaar is een selfie met Minnie Mouse of Donald Duck ontzettend in trek bij Instagramgebruikers. Acht van de tien meest ge-instagramde locaties liggen in de VS, de twee andere locaties zijn te vinden in Bangkok. Daar worden het vliegveld (nummer negen) en het winkelcentrum Siam Paragon massaal op de foto gezet. Siam Paragon verwierf zelfs de nummer één-positie in de lijst.