3FM Serious Request 2013: waarom we er wel/niet aan moeten meedoen

Over precies een week is het Kerst en dat betekent dat vandaag, voor het tiende jaar op rij alweer, 3FM Serious Request van start gaat. De stille ramp waar dit jaar geld voor wordt ingezameld zijn de 800.000 kinderen per jaar die overlijden aan diarree. Schoon drinkwater, toiletten en meer zeep zijn nodig om dat onnodig hoge sterftecijfer naar beneden te brengen. Let’s clean this shit up! is de slogan waarmee drie dj’s Giel Beelen, Paul Rabbering en Coen Swijnenberg in het Glazen Huis in Leeuwarden zoveel mogelijk donaties proberen binnen te slepen. 

Paul, Giel en Coen in Glazen Huis

De afgelopen jaren verzonnen we de gekste acties en doneerden we flinke bedragen, en dat zal dit jaar niet anders zijn. Vanochtend werd bekend dat al voor de aftrap een bedrag van 570.000 euro kon worden bijgeschreven. Heel Nederland lijkt te genieten van Serious Request, maar zoals dat gaat in Nederland zwelt met het succes ook de kritiek aan. HP/De Tijd zet de meest gehoorde kritiek op een rij:

1. Het is één grote commerciële marketingstunt
Wat begon als een impulsieve, kleine actie van een paar 3FM-dj’s om geld in te zamelen onder luisteraars is uitgegroeid tot een commercieel evenement van enorme proporties. Bedrijven en organisaties komen met steeds grotere cheques naar het Glazen Huis, want: hoe meer zichtbaarheid, hoe beter. Potsierlijk staan ze voor de welbekende brievenbus en zorgen ze dat de naam van het bedrijf zo vaak mogelijk wordt genoemd en zo mogelijk nog vaker in beeld komt. Het goede doel als marketinginstrument.

2. Er is geen zicht op wat er met het geld gebeurt
De jongerenafdeling van de VVD, de JOVD, maakte zich er vorig jaar behoorlijk druk om: waar gaat het gedoneerde geld nou eigenlijk naartoe? Dit kritiekpunt wordt vaak gehoord bij álle goede doelen; transparantie is kennelijk lastig als het om grote bedragen gaat. Toch gaf de JOVD de voorkeur aan donaties voor ‘een organisatie of initiatief waar het geld op een juiste manier terechtkomt’. Overigens noemde het Rode Kruis de kritiek van de VVD-jongeren ‘ongefundeerd’.

3. Het is een ineffectieve manier om schuldgevoel af te kopen
Wij, rijke en bevoorrechte Nederlanders, gebruiken de actie van 3FM om ons schuldgevoel af te kopen. Door rond de feestdagen geld te doneren, op een moment dat het ons met sms’jes en telefoontjes wel heel makkelijk wordt gemaakt, voelen we ons beter over onszelf. Het gaat ons dus uiteindelijk niet om ‘de wereld een stukje beter maken’, maar om ons eigen goede gevoel.

Al deze zure gedachten weerhouden veel Nederlanders er niet van om te doneren. En terecht. Want de gedachte achter het initiatief van 3FM is mooi en hartverwarmend. Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom we vooral moeten genieten van Serious Request 2013:

1. Het goede en vooral haalbare doel
Ondanks alle moeilijkdoenerij wordt er daadwerkelijk een goed doel gesteund. 3FM en in het bijzonder Eric Corton doen elk jaar hun uiterste best een zogeheten stille ramp te selecteren, waarbij onze donaties direct effect kunnen sorteren. Ook dit jaar is de oplossing zo simpel en voor de hand liggend dat geld doneren serieus nuttig lijkt: zeep, toiletten en schoon drinkwater kunnen een enorm verschil maken.

2. Heerlijk entertainment
Een week lang kunnen de dj’s in het Glazen Huis via de webcam, de televisie en uiteraard radio worden gevolgd. Tal van BN’ers, zoals Epke Zonderland die de dj’s opsluit in Leeuwarden en de slaapgasten André Kuipers, Geraldine Kemper, Dennis Weening, Jacqueline Govaert, Laura Jansen, Jan Smit en Anna Drijver, komen langs. En dan zijn er nog allerlei bijzondere live-optredens van artiesten. En niet te vergeten: de altijd schattige en ontroerende kinderen die, beduusd of brutaal, persoonlijk hun donatie afleveren bij de dj’s.

3. Dat unieke saamhorigheidsgevoel
3FM flikt het elk jaar weer: Nederland lijkt, crisis of geen crisis, samen te komen tijdens Serious Request. Veelal geïnspireerd door de mooie, en vaak schrijnende beelden die Eric Corton de hele week met ons deelt verzinnen hele schoolklassen, vriendengroepen, families en collega’s samen manieren om geld in te zamelen voor het goede doel. En dat gevoel van saamhorigheid, daar kan bijna niets tegenop.