Waarom Duitsers niet twitteren

Waar je in Nederland op televisie en reclameborden wordt doodgegooid met hashtags, zie je ze in Duitsland maar zelden. De reden? Duitsers zijn niet zulke twitteraars. Al vanaf de lancering in 2006 manifesteren ze zich veel minder dan andere volkeren via deze internetdienst.

De bekendmaking van de beursgang van Twitter werd eerder dit jaar door 8000 mensen geretweet. Daaronder waren slechts vijftig Duitsers. Op de wereldranglijst van aantallen tweets per land staat Duitsland op de 31ste plaats, zo meldt het Britse tijdschrift The Economist.
Hoewel het aantal twitteraars in Duitsland in 2011 best aardig groeide, volgens Socialmediastatistik.de, blijft het gebruik van Twitter ver achter bij dat van concurrerende sociale media. Van de 82 miljoen Duitsers hebben er maar zo’n vier miljoen op dit moment een twitteraccount.

Invloedrijke personen als Angela Merkel twitteren dan ook niet. En dat terwijl Duitsland behoorlijk verslingerd is aan internet. Het schaarse getwitter van onze oosterburen moet dus een culturele achtergrond hebben, concludeert Socialmediastatistik.de.

Om te beginnen willen Duitsers hun punt graag onderbouwen met argumenten. De Duitse taal vereist vaak lange zinnen en lange woorden, en die passen nu eenmaal moeilijk in de 140 toegestane tekens van een tweet.
Nog belangrijker is wellicht het historisch gegroeide belang dat Duitsers aan privacy hechten. Tijdens de Koude Oorlog waren er zo’n 173.000 Duitsers actief voor de geheime dienst. “Een Duitse toerist in Amsterdam zal zich verbazen over de vele ramen waar iedereen maar zomaar naar binnen kan kijken,” geeft een expert in The Economist als voorbeeld van het cultuurverschil tussen Duitsers en Nederlanders. Duitsers hangen liever niet aan de grote klok wat ze in hun vrije tijd doen en houden dus de luiken dicht, ook op het internet. Vandaar dat Facebook, dat een meer besloten karakter heeft, voor Duitsers aantrekkelijker is dan Twitter.