Vijf tips om slank én fit de kerst door te komen

Het is kerst! En die staat natuurlijk vooral in het teken van eten. Nog meer dan dat staat kerst in het teken van ontzettend veel eten. Dat begint op kerstavond en eindigt eigenlijk pas na oudejaarsdag. Maar veel eten betekent in negen van de tien gevallen na verloop van tijd ook veel buik.

Omdat we zelf op een gemiddelde feestdag ook wel een oliebol of negenendertig lusten – om over de appelflappen maar te zwijgen -, we liever bierdopjes dan calorieën tellen en we nu al beven bij de gedachte dat we ons in januari zouden moeten melden bij de plaatselijke sportschool, hebben we een deskundige in de arm genomen om de HP/ de Tijd-redactie te vertellen hoe we enigszins schadevrij de feestdagen kunnen doorstaan. We spraken met Esmée van Rijn, blogger van de populaire sportblog WorkThatEs.nl. Zij geeft ons vijf tips om de kerst gezond door te komen.

1. Meteen een pittige en waarschijnlijk een stijlbreuk met hoe kerst altijd gevierd werd: ga sporten. Euuhm, sporten met kerst? Ja, want, zo is de theorie van Esmée, met kerst is vrijwel iedereen vrij en dus is er tijd genoeg voor wat lichaamsbeweging. Voor de mensen die hun kans schoon zien en meteen roepen: ja, maar mijn sportschool is dicht, is Esmée streng. ‘Geen excuus! Eerste kerstdag kun je prima thuis touwtje springen, hoelahoepen, een Insanity-lesje volgen of een rondje hardlopen.’ Met andere woorden: work that ass.

2.  Ook geen makkelijke, maar wel voor de hand liggend: eet kleine porties. Deel je kalkoen dit jaar dus gezellig met je schoonmoeder en de rest van de schoonfamilie want dat arme beest hoef je heus niet in je eentje op te eten, hoe lekker smeuïg hij er ook uitziet. Esmée: ‘Stop met eten voordat je je echt vol voelt want dat teken geven je hersenen meestal te laat. Heb je na een half uurtje toch nog trek? Dan kun je eventueel nog iets nemen.’

3. Voor de man met grote dorst klinkt tip drie waarschijnlijk als muziek in de oren: drink genoeg. Maar laat je niet voor de gek houden. Dit is geen vrijbrief voor een bierestafette want volgens Esmée moet er vooral veel water gedronken worden. ‘Een wijntje kun je best nemen bij de borrel of bij het eten, maar zorg dat je voor ieder glas wijn een glas water drinkt. Zo blijf je gehydrateerd en heb je ook minder last van de alcohol. Champagne is overigens calorie-wise de beste keuze.’

4. Uitermate handig als je bij de lokale Van der Valk langs het lopend buffet drentelt en je dus volledige zeggenschap hebt over wat er op je bord belandt.  Esmée: ‘Kies voor groenten, vis en vlees. Super lekker en je kunt er onbeperkt van snoepen. Gouden tip: door de combinatie van koolhydraten (groenten zijn ook koolhydraten!) en eiwitten ben je super snel én lang verzadigd.’

5. Goed. Denk je met de vier bovenstaande tips de kerst redelijk succesvol gepareerd te hebben, tikt oudejaarsdag ineens op je schouder. Met zijn oliebollen en appelflappen. Esmée snapt ook wel dat op oudejaarsdag een oliebol pure noodzaak is. Daarom is tip vijf eentje met mededogen: ‘Kies voor oliebollen in plaats van appelflappen. Een appelflap bevat meer dan twee keer zoveel calorieën als een oliebol. Beide zijn ze natuurlijk niet echt verantwoord, maar als je dan toch even wil genieten kies dan de oliebol.’