Spring naar de content

Porno, thrillers en psychologie garantie voor verkoopsucces

Wie veel e-books wil verkopen, moet het vooral zoeken in (soft)porno, thrillers en (semi)psychologische werkjes over de moeilijkheden des levens: dat maken de verkoopcijfers van uitgeverij Arbeiderspers/A.W. Bruna over 2013 wel duidelijk. Die was vergeleken met andere uitgeverijen dit jaar zeer succesvol, met name door zich vol op die populaire genres te storten. Met een radicale verandering van het leeslandschap tot gevolg.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Geert Poorthuis

Arbeiderspers/A.W. Bruna (AP/AWB) verkocht in 2013 het fraaie aantal van 215.000 e-books, zo maakte de firma deze Kerst bekend. Dat is voor AP/AWB bijna 13 procent van het totaal aantal verkochte boeken, dat dus rond de 1,7 miljoen moet liggen. De rest van de boekhandelaren en uitgevers blijft net onder de 5 procent steken, volgens onderzoek van de branchevereniging. Bovendien slaagde AP/AWB erin om de omzet van de e-books in 2013 met 30 procent te verhogen ten opzichte van 2012.

Het kan echter geen kwaad om even te kijken naar de wijze waarop dit huzarenstukje tot stand is gekomen. Boven aan de lijsten van bestsellers prijken drie boeken van een en dezelfde Amerikaanse schrijfster, Sylvia Day. Die borduurt schaamteloos door op het succes van de Fifty Shades of Grey-trilogie, die in voorgaande jaren alle verkooprecords brak. Hoewel ik de boeken niet heb gelezen en dat ook niet zal doen, weet ik (uit recensies en reacties) dat het gaat om in literaire vorm verpakte porno voor dames, waar op zich niets tegen is. Het is een genre dat zich bij uitstek leent voor online verkoop en lezen met een e-reader, omdat in beide gevallen een zekere anonimiteit is gewaarborgd. Geheim genot dus.

En, het heeft even moeten duren, AP/AWB heeft op 12 december besloten de prijzen van de meeste van zijn e-books drastisch te verlagen, iets waarop van deze zijde al bijna twee jaar wordt aangedrongen. Er is geen enkele reden, zo blijkt nu ondubbelzinnig, om de prijs van een e-book te vergelijken met die van een papieren boek: daarvoor zijn infrastructuur en prijsbepaling te verschillend. Laten we hopen dat andere uitgeverijen dit goede voorbeeld volgen, zodat de miljoenen Nederlanders met een e-reader het ding eens daadwerkelijk uit de verpakking halen.

AP/AWB heeft ten slotte ook slecht nieuws voor het nog immer slinkende aantal fysieke boekhandels in dit land: de uitgeverij heeft sinds dit jaar in de leverbare voorraad meer e-books (1700) dan papieren boeken (1400). Een eigenlijk logische ontwikkeling, want voor papieren boeken heb je nu eenmaal opslagplaatsen, vrachtwagens en winkelruimte nodig, terwijl voor e-books een flinke server voldoende is. Maar dat betekent tegelijkertijd ook dat AP/AWB nu al driehonderd boeken niet meer in papieren vorm aanbiedt. Dat mag je gerust een verschraling noemen.