Spring naar de content

2014 wordt het jaar van de vrije schrijver

Het is niet moeilijk om te voorspellen hoe de markt van boeken zich in 2014 zal ontwikkelen: het besef zal onder veel schrijvers (en vooral would-be-schrijvers) doordringen dat de knellende beperkingen, opgelegd door bijvoorbeeld uitgevers en boekhandelaren, in feite zo goed als verdwenen zijn. Iedereen kan zijn meesterwerk of huisvlijt straks (digitaal) op de markt brengen en verkopen. In 2014 gaat de grote vrijheid voor de schrijvers van deze wereld met de verdere uitbouw van de e-bookmarkt een aanvang nemen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Geert Poorthuis

De achterliggende trend is al jaren zichtbaar: steeds vaker komt het voor dat een boek van een ‘self-published’-schrijver het tot in de bestsellerlijsten schopt. Waar het in het verleden nog wel eens kon voorkomen dat schrijvers bij tientallen uitgeverijen moesten smeken om hun boek gepubliceerd te krijgen is dat nu mogelijk met enkele klikken op een computermuis of touchscreen. Historische vergissingen van uitgevers zullen in de nabije toekomst niet of nauwelijks meer voorkomen omdat hun rol in het boekwezen voortaan een marginale zal zijn: de grootste omwenteling sinds eeuwen gaat dit jaar zichtbaar worden.

Op de Amerikaanse bestsellerlijsten over 2013 is nu gemiddeld 20 procent van de digitale boeken self-published, een aantal dat alleen maar zal toenemen. Dat heeft (nog) niet met de kwaliteit van de boeken zelf te maken maar vooral met de prijs. Er zijn veel auteurs die hun boek (of enkele hoofdstukken daarvan) aanbieden voor minder dan 1 dollar en dat genereert in veel gevallen hoge verkoopcijfers met een weliswaar lagere winstmarge. De grote uitgevers houden doorgaans vast aan een prijs die in de buurt blijft van het papieren exemplaar en daar is de markt niet erg van gecharmeerd. En dus wordt 2014 niet alleen het jaar van de vrije schrijver maar ook van het goedkope boek.

Daarnaast zal 2014 de opkomst laten zien van het boek dat specifiek is toegesneden op het mediagebruik van de meeste consumenten, dus op de smartphone of tablet. Dat betekent boeken die meer zijn dan een grote hoeveelheid tekst, maar ook bijvoorbeeld audiofragmenten en filmpjes bevatten. Boeken ook, die je per hoofdstuk kunt bestellen en die ook nog eens door de lezer (of moeten we zeggen consument) beïnvloed kunnen worden. Er zijn nu al uitgeverijen die experimenteren met boekdelen aan het eind waarvan de lezer de vraag krijgt gesteld welke kant hij het verhaal liefst zou zien opgaan. Een kleine moeite nu onze leesapparaten steeds vaker voortdurend online staan. Voor de traditionele uitgevers ligt daar een laatste kans om hun verdienmodel aan te blijven scherpen.