Wanneer kunnen ook wij groene Coca-Cola drinken?

Augustus vorig jaar, Buenos Aires, winters weertje, fris buiten, nog net mijn winterjas aan maar met de rits open. Ik lunch-brunch (dit duurt in Argentinië zo lang dat het naadloos in elkaar overloopt) in de buurt San Telmo. Mijn tafeltje aan het raam en zodoende zie ik continu mensen langslopen met groene flesjes Coca-Cola in hun hand.

Wie wil proeven?
Groene Coca-Cola? Dat heb ik nog niet eerder gezien. Zal wel heel gezond zijn, knipoog ik naar mijn gezelschap tegenover me. Nu hebben de knappe Coca-Cola-marketingdames- en-heren hun Coca-Cola uitdeelpunt, een soort rijdende ijscokar, precies voor het raam gezet waar ik even daarvoor rustig op mijn pasta zat te kauwen. Ik loop naar buiten en haal twee flesjes Coca-Cola Life. Zou gezonde Cola een beetje smaken?

Mmm: Stevia
Volgens het meisje in haar groene Coca-Cola pakje is deze Coca-Cola écht honderd procent natuurlijk: het geheel is gezoet met Stevia, een natuurlijke zoetstof afkomstig van de steviaplant (de Bolivianen gebruiken het al eeuwen om hun bittere theesoorten mee te zoeten) en echte suiker in plaats van ‘maissiroop met een hoog fructose gehalte’. Plus: twee keer minder calorieën dan gewone ‘rode’ Cola. Dit móet een wereldwijde campagne zijn. Het smaakt me dan wel voor geen meter, met een vieze nasmaak (nog viezer dan het overheersende aspartaam, de kunstmatige zoetstof gebruikt in Light- en Zero-Cola’s) maar goed: groen is gezond.

Niet in Nederland
Na de lunch zie ik werkelijk de hele stad, ook alle zwervers onder de bruggen, met een flesje in de hand: de Stevia-Cola wordt vast the next best thing, denk ik nog. Een jaar later kom ik terug in Nederland en nergens zie ik in de schappen de groene Cola-flesjes staan.  ‘Hebben jullie die groene Cola’s?’ vraag ik bij meerdere supermarkten, maar niemand heeft enig idee.

Aspartaam en maissiroop
Er is dus een natuurlijkere en daarmee gezondere variant van Coca-Cola op de markt, ecologisch verantwoord, van-planten-gemaakte-flesjes, natuurlijke zoetstoffen, blije-mensen-marketingfoto’s, de hele shebang, maar bij ons is het nog niet aangekomen. Dat vind ik vreemd. Is het omdat de smaak niet naar wens is? Maar waarom is het in Argentinië dan wel al anderhalf jaar lang op de markt? Zijn zij met het hele land testpanel? Is ‘groen’ alweer op z’n retour misschien? Waarom drinken wij nog steeds Coca-Cola met maissiroop en aspartaam en niet met de gezondere zoetvariant stevia erin?

Communicatieadviseur Annemarije van Coca-Cola Nederland reageert:
“Coca-Cola Life is voor ‘t eerst in Argentinië gelanceerd (inmiddels is ook een pilot in Chili gestart) vanwege verschillende redenen. De voornaamste reden is dat er daar een sterke vraag van consumenten bestaat naar dranken met zoetstoffen van natuurlijke oorsprong en minder calorieën, zoals stevia-extract. We blijven, ook in Nederland, lokaal de behoefte van consumenten nauwgezet volgen. De lokale vraag en behoefte bepalen de eventuele verder uitrol in andere markten. Het zou kunnen dat we in de toekomst kijken naar andere markten, maar het is nu nog te vroeg om daarover uitspraken te doen.”

Reisjournalist Iris Hannema (1985) reist sinds 2008 schrijvend en fotograferend, in haar eentje, de wereld over. In februari 2014 debuteert zij bij De Arbeiderspers met ‘Miss yellow hair, hello!’ Als u wilt weten waar zij zich nu bevindt, kunt u haar volgen op Twitter.