Spring naar de content

Gemeenteraadsverkiezingen 2014: dit zijn de beste promotiefilmpjes

De gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014 komen er aan. Zowel de plaatselijke fracties van de grote landelijke partijen als de kleine lokale eenmansfracties proberen op allerlei manieren de lokale kiezer voor zich te winnen en schuwen daarbij het internet zeker niet. Wij vonden een paar pareltjes voor u.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Paul Geraedts

Allereerst hebben we  natuurlijk de VVD van het kustplaatsje Noordwijk. Met een kek jaren 80-deuntje proberen de liberalen, getooid in windjacks waarvan de kraagjes quasi-studentikoos omhoog staan, de Noordwijker voor zich te winnen.

Want zij bouwden deze stad. Op rock ‘n’ roll.

studio-vvd-o
Waar is Bono?

In de ongemakkelijke 5 minuten dat het filmpje duurt blijft de jaren 80-spirit wel lekker overeind met een old school studio-opname à la Bob Geldoff’s We are the worldHelaas haakten de grote sterren af, maar niet getreurd: de Noordwijkse VVD barst van het playbacktalent!

 

vvdkaninchen-o
Lief konijntje… Hmm haring!!

De VVD houdt van Noordwijk, zoveel moge duidelijk zijn. Maar met het nastreven van de dierenrechten is het op zijn zachtst gezegd dubieus gesteld. In de lokale dierenwinkel wordt eerst een lief konijntje geknuffeld waarna vervolgens een onschuldige haring bruut ontschubd en rauw verorberd wordt door de partijbonzen. Marianne Thieme, kom d’r maar in!

 

vvdjutten-o
Cashen op het Noordwijkse strand

In deze tijden van crisis helpen alle kleine beetjes. Ook de Noordwijkse liberalen snappen dit en daarom zoeken ze naar creatieve manieren om hun partijkas een beetje te spekken. Op het strand vinden we een – uiteraard uit volle borst zingende- afgevaardigde van de partij gewapend met een metaaldetector, op zoek naar losse euro’s en eventuele bomscherven uit de Tweede Wereldoorlog.

 

ballenvvd-o
Vangen!

Het strandfeest gaat nog eventjes door. Er wordt gevoetbald, men bouwt een zandkasteel (of in ieder geval een enorme hoop zand) er wordt water naar de zee gedragen, en er wordt gegooid met een bal. Vangen is alleen niet aan iedereen besteed.

Tot slot is het tijd voor wat serieuzer zaken, want dat is natuurlijk waar het om draait in de politiek. Aanpakken geblazen. Het is tijd om Noordwijk weer een beetje schoner te maken, en dus wordt een met graffiti besmeurde muur stevig onder handen genomen. De politici schuwen hierbij zwaar materieel als een plumeau (?) en een zaag (??!) niet. Tot slot komt er toch een kleine kwinkslag: een emmer op het hoofd van een van de partijleden.

 

vvdpoetsen-o
Zo! Die muur is weer schoon

Mocht u nieuwsgierig zijn geworden naar het geheel, hieronder kunt u het volledige filmpje bekijken.

Minder geschikt voor een GIF-je, maar wel ontzettend catchy, is de onderstaande oer-Hollandse kraker uit Castricum, getiteld Lokale politiek, gemaakt door Rob Berkemeier van de lokale partij CkenG. Geen playback dit keer, maar zelf gezongen, zelf gecomponeerd en helemaal zelf in elkaar geflanst met Windows Moviemaker.

Het resultaat is een nummer dat staat als een huis, en de gehele dag in uw hoofd blijft zitten. Om ervoor te zorgen dat u de tekst nooit meer vergeet is deze in karaoke-stijl bijgevoegd. Een gegarandeerd succes in Castricum!

De LPF uit Eindhoven gooide het dit jaar volledig over een andere boeg. Het resultaat is een post-apocalyptische Hollywood-filmtrailer met bijbehorende spannende muziek, exploderende sterrenstelsels en letters die razendsnel op de kijker afkomen, 3D-bril niet inbegrepen.

Wel een beetje jammer is het lettertype, dat ons nog het meest deed denken aan het alom bekende WordArt van Microsoft Word. Ook jammer dat Jean-Claude van Damme niet in beeld komt. Maar voor de rest is het een uitermate puik filmpje.

Bovenstaande campagnevoerders kunnen misschien een voorbeeld nemen aan Viona Versluis van de Dordrechtse PvdA, die met een ‘stom’ filmpje (dus zonder geluid, maar mét hectisch pianodeuntje) in 2010 de harten van de Dordtenaar probeerde te veroveren. Hoewel ietwat neurotisch om te zien, komt de boodschap helder over.