Spring naar de content

Ja, dit is inderdaad het grootste probleem van Facebook

Heb je weleens het gevoel dat Facebook statussen voor je achterhoudt? Dat je niet al je vrienden ziet maar hooguit een paar? En van hen niet eens alles? Dan heb je gelijk.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Pauline Bijster

Sinds 1 januari kijk ik nog maar een keer per dag op Facebook, in de ochtend, zoals ik eerder al beschreef. Ik heb sindsdien twee keer iets gepost, waarop weinig mensen reageerden. Het werd wel geliket, maar niet echt veel. Dat is niet erg. Misschien was het precies die drie of zes likes waard. Wel is het gek dat een vergelijkbare status een half jaar geleden, toen ik heel vaak op de site zat, 11 likes kreeg of misschien wel 38.

Ik heb de indruk dat ik, doordat ik zelf weinig kijk, minder door Facebook ‘gepusht’ word in de newsfeed. Alsof we onze band een beetje verliezen, Facebook en ik. Alsof Facebook zegt: ja, als je minder langskomt, moet je het zelf maar uitzoeken met je praatjes en je foto’s, ik doe geen moeite meer. Zoals bij een vriend die je redelijk aardig vindt, maar voor wie je toch nooit genoeg tijd maakt om af te kunnen spreken, zodat je langzaam steeds minder van elkaar weet en elkaar daardoor steeds minder interessant vindt.

Wat me bovendien nogal ergert, is dat als ik wel kijk, maar van een paar mensen iets te zien krijg. Altijd dezelfde. Van sommige vriendinnen wier leven ik graag volg, zie ik nooit een foto of verhaal. Van andere, heel oninteressante mensen zie ik alles.

Al mijn vermoedens blijken te kloppen. Facebook selecteert voor ons, en daar hebben we zelf geen invloed op. Dat gebeurt aan de hand van likes van anderen, en van een commercieel model waarmee Facebook het meeste geld verdient, volgens Facebook zelf en volgens onderstaand filmpje, getiteld The Problem with Facebook. Daarin verschilt Facebook van bijvoorbeeld Twitter of Instagram: netwerken waar je gewoon alles te zien krijgt van iedereen die je volgt. Alles is soms te veel, maar in elk geval kun je dan zelf bepalen wat je de moeite waard vindt.

Ook al is de jongeman in het filmpje zelf werkzaam bij een dochteronderneming van YouTube en daarom helemaal niet onpartijdig, ik denk dat hij een punt heeft. We staan aan het begin van het einde van Facebook als sociaal netwerk, nu de site die ooit onafhankelijk wilde zijn van reclame al onze berichten behandelt als advertenties.