Spring naar de content

Zien: Maakt deze Japanse commercial westerlingen belachelijk?

Het is intussen al weer een paar maanden geleden dat in ons land een verhitte racisme-discussie woedde.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Paul Geraedts

Het zwartepieten werd door zo’n beetje alle bevolkingsgroepen toegepast, met boze menigten op het Malieveld en massaal moddergooien op de sociale media en commerciële televisiezenders tot gevolg. Gordon’s ‘nummer 39 met rijst’ was zo’n beetje de laatste uitwas van 2013, en veroorzaakte ook internationaal een rel. Kortom: eind 2013 werd zo’n beetje iedere bevolkingsgroep of minderheid met de grond gelijk gemaakt.

Behalve de Japanners, die bleven in Nederland buiten schot. Helaas hebben ze nu de toorn van de internationale media op zich gevestigd met een reclamefilmpje van de Japanse luchtvaartmaatschappij Nippon Airways. In het filmpje staan twee Japanse zakenmannen in een vertrekhal van een vliegveld. Eentje stelt voor om ‘het imago van Japan te veranderen’, waarop de ander opeens een blonde pruik op zijn hoofd heeft een grote fopneus draagt, daarmee ‘de westerling’ uitbeeldend.

Door veel Engelstaligen op Twitter is er zuur gereageerd op het filmpje. Het wordt onder andere ‘an epitome (samenvatting) of old school Japanese racism‘ genoemd. De luchtvaartmaatschappij heeft inmiddels haar excuses aangeboden, maar is niet van plan om het filmpje terug te trekken. Daarmee maken ze dus letterlijk een lange neus naar de westerse wereld.

Het is jammer dat het zo moet lopen. De Japanners waren altijd wel leuk, met hun onnavolgbare, knotsgekke televisieshows en ronduit bizarre subculturen. Maar goed. Wie kaatst kan de bal terugverwachten, dus bij deze: die sushi van jullie, eigenlijk vindt niemand die te vreten. Zo.

Onderwerpen